ABN: ‘Bedrijven hebben meer creatieven nodig’

2

Waar grote bedrijven zich tot nu toe vooral richten op het aantrekken van mensen met analytische capaciteiten, zouden zij meer investeren in het rekruteren van creatieve mensen om de innovatie in hun sector bij te houden.

Dat stelt Han Mesters, sector bankier zakelijke dienstverlening bij ABN Amro, in zijn column op de site van de bank.

MKB banenmotor

Mesters constateert dat door automatisering en kostenreductie de werkgelegenheid bij banken al jaren afneemt en dat de krimp niet alleen de financiële sector treft. ‘Vrijwel elke groot beursgenoteerd bedrijf heeft een uitdaging als het gaat om omzetgroei. Het MKB is nu de banenmotor.’ En volgens Mesters heeft het MKB niet zozeer alleen echte kenniswerkers nodig, maar mensen die kennis creatief kunnen toepassen.

Meer creatief talent rekruteren

Alle bedrijven, van MKB tot grote beursgenoteerde bedrijven, zouden volgens Mesters zich meer moeten richten op het aantrekken van creatieve mensen. Mesters haalt een model aan van de Boston Consulting Group (BCG) waarin onderscheid wordt gemaakt tussen ‘exploitation’ en ‘exploration’; exploitation staat voor een focus op KPI’s, procesoptimalisatie waarvoor mensen met analytische capaciteiten zijn vereist. Exploration staat voor flexibiliteit, empowerment, innovatie en daarvoor heb je creatieve mensen nodig. Vooralsnog is de explotation-wereld dominant, maar er moet een verschuiving komen naar de focus op exploration, zo stelt Mesters. Volgens de bankier is die ontwikkeling wel gaande – bedrijven, waaronder banken, rekruteren wel meer creatieven – maar dit gaat nog langzaam. ‘Blijkbaar moet de pijn van het achterblijven bij de innovatie nog toenemen.’

Empathie en initiatief

Naast creativiteit is ook ‘empathie’ een belangrijke kwaliteit volgens Mesters. ‘Ook banken zullen er geleidelijk achter komen dat zij minder analytische en meer empathische mensen nodig hebben. Een andere belangrijke karaktereigenschap is ‘initiatief nemen’. Mesters: ‘Initiatief nemen is een veel betere voorspeller van succes in een baan dan IQ.’ Volgens Mesters maakt de sollicitant met deze drie eigenschappen de meeste kans op de arbeidsmarkt. De grote bedrijven moeten zorgen dat zij aantrekkelijk worden voor die kandidaten. ‘De grote, strak geleide organisaties zoals banken en vervreemden zich nu van sollicitanten met deze eigenschappen.’

Bron: ABN

Han Mesters is een van de sprekers op het Flexevent dat op 27 juni a.s. wordt gehouden. Het Flexevent is bedoeld voor flexondernemers die de uitdagingen in de markt willen omzetten in kansen om hun positie in de flexmarkt te versterekn. Aanmelden kan via Flexmarkt.

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

2 reacties

  1. Meer professionals die kritisch denken, empathisch en creatief zijn, leidt waarschijnlijk automatisch tot meer initiatieven. En tot meer vernieuwing en succes.

    Mits…directie en cultuur van een organisatie dat toelaten. Meer ruimte en vrijheid geven in functies en rollen betekent immers ook dat macht en besluitvorming anders georganiseerd zullen moeten worden. De vraag is of (bank)directies dat zien zitten ?

  2. Wat Mesters claimt is natuurlijk wel waar maar ook niet nieuw; In Sillicon Valley hadden ze dat al jaren geleden bedacht en BCG is niet degene die deze termen Exploratory vs Explanatory als eersten gebruikte; reeds in een HBR artikel uit 2004 wordt de noodzaak voor ambidextrie (= tweehandigheid) in organisaties al toegelicht (https://hbr.org/2004/04/the-ambidextrous-organization). Organisaties zoeken naar manieren om enerzijds de bestaande moneymaker in stand te houden maar toch te vernieuwen en ontdekken. Dat is bijna niet mogelijk in een en hetzelfde bedrijf. Ingrijpende vernieuwingen worden vrijwel nooit vanuit een bedrijfstak zelf ontwikkeld maar altijd door een ‘outsider’ in business. Terecht stelt dhr. V Rijswijk dat innovatie ook een andere managementaanpak vergt. Al moet ik erkennen dat bv ING hierin opvallend goede stappen zet. In dit kader beveel ik Salim Ismail’s “Exponantional Organisations” aan als inspirerend voorbeeld over hoe je een organisatie anders kunt inrichten. En een van de adviezen is om meer te werken met tijdelijke arbeidskrachten, juist omdat op verschillende momenten in tijd andere competenties (inc. creativiteit) worden gevraagd. Ismail is ook de oprichter van de Singularity University.

Reageer