Studenten presenteren Arbeidsmarkt van Morgen

0

Vijf studententeams pitchten gisteren voor de wedstijd ‘Arbeidsmarkt van Morgen’ bij de SER hun innovatieve plannen voor de toekomstige arbeidsmarkt.

Dit gebeurde in het kader van de Werkweek tegen jeugdwerkloosheid van het SterkTeam van Mirjam Sterk die gisteren is begonnen. Het SterkTeam wil jongeren, werkgevers, onderwijs en politiek in beweging te zetten om zoveel mogelijk jongeren aan het werk te krijgen.

Jury blij verrast
De jury was blij verrast door de gepresenteerde creatieve ideeën. Een participatieovereenkomst voor de hele beroepsbevolking? Of, ‘social deals’ in plaats van de cao?  En talent als ‘stock market’? De studenten mochten in een pitch van 3 minuten hun innovatieve plan uit de doeken doen. Daarna beantwoordden zij daarna in ongeveer 10 minuten de kritische vragen van de deskundige. De winnaar wordt op 20 november bekendgemaakt.
Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) is een van de juryleden: ‘Mijn hoopvolle verwachting dat de studenten van nu een fundamenteel andere kijk kunnen bieden op werken op de toekomst, blijkt te kloppen. Mooi om te zien hoe ze met frisse blik invulling geven aan begrippen als eigen verantwoordelijkheid, inzetbaar blijven en werk naar eigen inzicht inrichten.’
Jurylid Bart-Jeroen Croll (voorzitter bestuur NBBU): ‘Deze inzendingen bieden goede aanknopingspunten die we verder kunnen onderzoeken. Zo komen we steeds dichter bij een arbeidsmarkt waar iedereen die wil werken, ook kan werken.’


Enkele opvallende ideeën uit de pitches:

  • In de pitch ‘De verantwoordelijke werknemer’ pleitte het studentteam voor een betere verbinding tussen de opdrachtnemer (werknemer) – met meer eigen verantwoordelijkheid – de uitzendorganisatie en opdrachtgever.
  • Volgens het voorstel ‘Patent op Talent’ is talent een voorspelbare en daarmee financiële waarde op de toekomstige arbeidsmarkt. De bemiddelaar wordt ’talent agent’ zoals dat nu al bij artiesten en sporters gebeurt.
  • De daarop volgende pitch presenteerde de ‘Intermediair van de toekomst’ als anticiperende spin in het web in de relaties tussen werk, werkgever, ‘werker’ en opleiding en als organisator van programma’s met aandacht voor assessment, ambitie en talenten.
  • De studenten in de pitch ‘Goed werkgeverschap’ stelden voor de cao te vervangen door ‘social deals’ Een kenmerk van social deals is onder meer dat de werknemer individueel en op onderdelen kan onderhandelen over faciliteiten die de werkgever biedt. Zo kunnen werknemers met hetzelfde werk dus verschillende social deals hebben.
  • In de laatste pitch stelden de studenten onder noemer ‘De inclusieve arbeidsmarkt’ de participatieovereenkomst voor als vervanger van de arbeidsovereenkomst. Reguliere werknemers en uitkeringsgerechtigden hebben een participatieovereenkomst, zodat ook zij voor minstens 12 uur werken.  De overeenkomst is opgebouwd uit vast en een flexibel gedeelte en beide delen kunnen variëren.

Bron: NBBU

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer