Uitzendbureaus plaatsen oproep voor laaggeletterden

1

De flexbranche zet zich in de Week van de Alfabetisering in om laaggeletterden te bereiken door tussen de vacaturebordjes oproepjes te plaatsen voor taalcursussen.

Uitzendbureaus hangen bordjes tussen de vacatures achter hun ruiten, waarin zij laaggeletterden oproepen om naar een taalcursus te gaan. Het initiatief komt van de Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) en de Stichting Lezen en Schrijven en past binnen het beleid van STOOF om zoveel mogelijk laaggeletterden in de flexbranche op te sporen en op te leiden.

De bordjes kunnen op A4- of A5-formaat worden gedownload via de site van STOOF. Voorwaarde is dat het uitzendbureau afdraagt aan het sociale fonds binnen de uitzendbranche en gevestigd is in de buurt van één van de acht ROC’s die de (vaak gratis) taalcursussen aanbieden.

In totaal is 6 procent van de Nederlandse bevolking laaggeletterd. Binnen de flexbranche werken 730 duizend uitzendkrachten, waarvan dus naar verwachting minimaal 44 duizend laaggeletterd zijn. Juist onder laaggeschoolden speelt het probleem vaker. Lezen en schrijven zijn essentiële vaardigheden, juist ook in de huidige digitale samenleving. Het inschrijven bij een uitzendbureau en het vinden van vacatures gebeurt steeds vaker online – en daarvoor moet de werkzoekende kunnen lezen en schrijven.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

Reageer