Volberda: uitzender, richt je op interne flex bij klant

0

Er is in topsectoren als high tech, agri & food en chemie vrijwel overal een tekort aan hooggekwalificeerd personeel. ‘Toch zit in het traditionele uitzendwerk van verlonen en bemiddelen in de topsectoren weinig toekomst. De business van uitzenders zou gericht moeten zijn op interne flex.’

Dat zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit, in het artikel ‘Meespelen in de top’ in Flexmarkt dat a.s. vrijdag verschijnt.

Interne flexibiliteit
Bedrijven die willen innoveren hebben wel degelijk behoefte aan meer flexibiliteit, maar dat betekent niet dat de flexibele schil steeds maar groter moet worden, stelt Volberda in het artikel. ‘Bedrijven die veel flexibiliteit extern inkopen, zijn vaak zelf helemaal niet zo flexibel. Het gaat vooral om de interne flexibiliteit, het flexibel kunnen inzetten van de vaste krachten, zowel naar hun werktijden als de aard van hun werk. De business van uitzenders zou dus niet zozeer moeten zijn de flexibele schil uitbreiden, maar de hele organisatie flexibeler maken.’

Kennis en advies bieden
Volberda noemt als voorbeeld IT-providers als IBM, Microsoft en SAP. Volgens de hoogleraar is het leveren van hardware en software niet meer het onderscheidende business model, maar ‘new ways of working’ waardoor de organisatie platter en flexibeler wordt ondersteund door IT. Analoog daaraan zouden flexondernemers niet meer puur uitzendkrachten moeten leveren, maar bedrijven met hun kennis en adviezen platter en flexibeler kunnen maken.

Bron: Flexmarkt

Lees ook: ‘Uitzenders moeten business model vernieuwen’

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer