ABU marktmonitor: dalende trend blijft

0

De ABU rapporteert over periode 11 (9 oktober tot en met 5 november) wederom een daling van het aantal uitzenduren van 13%. De omzet daalde, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met 2%. 

Omdat deze periode hetzelfde aantal werkbare dagen telde als dezelfde periode vorig jaar, is er géén correctie toegepast.

De resultaten per sector

De drie verschillende sectoren waarover de cijfers gerapporteerd worden, ontwikkelen zich wel heel verschillend. Vooral de administratieve sector heeft het zwaar te verduren.

Deze periode lijkt een kopie van de vorige periode. Ook nu daalde in de Administratieve sector het aantal uren met 21% en de omzet met 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee blijft de Administratieve sector de sector die het slechtst presteert. De daling van het aantal uren en de omzet lijkt nu versneld door te zetten in het administratieve segment.

In de Industriële sector daalde het aantal uren met 10%. De omzet ontwikkelt zich wel iets positiever. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg deze met 2%. In de vorige periode bleef de omzet nog gelijk.

ABU marktmonitor segment industrie
Ontwikkeling omzet in segment Industrie (bron: abu.nl)

In de Technische sector daalde het aantal uren met 8%. Dit is een procentpunt meer dan in de vorige periode. De omzet laat een plus zien van 4%, tegen 5% in de vorige periode. Dit betekent de vijfde achtereenvolgende periode met omzetgroei.

CBS meldt omzetgroei uitzendbranche

Het CBS meldt juist een stijging van de omzet in de uitzendbranche. In het derde kwartaal van 2023 zette de uitzendbranche 4,4 procent meer om vergeleken met het derde kwartaal van 2022. De omzet stijgt nu tien kwartalen op rij, maar de laatste zes kwartalen neemt de omzetgroei wel af, aldus het CBS.

In de marktmonitor van de ABU zijn vooral de grote uitzendondernemingen vertegenwoordigd. Hun omzet en uitzenduren dalen volgens de ABU marktmonitor. Voor de totale markt geldt dus dat deze nog wel groeit. Dit is ook het beeld dat in de Flexmarkt Omzetranglijst Top 100 terugkomt. De groei bij de grotere (generieke) uitzenders is een stuk minder dan bij de wat kleinere bureaus.

Over Auteur

Reageer