Scheidend hoofdredacteur Wim Davidse steekt de thermometer in de flexbranche naar aanleiding van de Flexmarkt Omzetranglijst Top 100. Deel 2: Het geheim van de groeiers.
De Flex Top 100 groeide in 2022 voor het eerst minder dan de totale flexbranche: 12,3 procent. Als we de verschillende segmenten in de lijst bekijken, kunnen we vrij snel concluderen dat het wat lagere groeitempo op het conto van de gezamenlijke grote generieke bureaus moet worden geschreven.
Dat segment groeide in 2022 maar 2,4 procent. Natuurlijk zaten ook daar stevige groeiers in, maar ook mindere groeiers en zelfs krimpers. De overige flexsegmenten groeiden samen liefst 20,2 procent. Wat is hier aan de hand?
IT-sector: vanuit de kandidaat
De hardste groeier is de IT-sector. Dit is natuurlijk al heel lang een krap deel van de arbeidsmarkt. Onder druk van het tekort aan arbeidskrachten zijn IT-bureaus gaan nadenken welke werkpropositie ze moeten creëren voor hun kandidaten. Ze zijn systematisch gaan voorzien in de behoeften van de IT-kandidaat. Hun contracten werden in toenemende mate delicious deta, verrukkelijk vast of eventueel zwierig zzp, waarbij de bemiddeling loopt via een IT-bureau. De zzp’ers in kwestie profiteren wel van faciliteiten die bureaus ook bieden aan gedetacheerden, zoals een Academy.
Lees ook: Wim Davidse peilt de stand van de flexmarkt, deel 1: ‘De grootste worden elk jaar een beetje kleiner’
Steeds vaker begint de verbintenis van de kandidaat met een flexpartij met scholing, meestal in de vorm van een traineeship, waardoor mensen zonder IT-achtergrond geschikt worden voor een baan in de branche. Een partij als Linden-IT is hier sterk in. Ze weten heel goed waar de kandidaat mee zit en dat pakken ze aan. Ze zijn ervan doordrongen dat het bij de kandidaat begint. Niet bij de opdrachtgever, niet bij de arbeidsmarkt. Linden-IT is een schitterend voorbeeld van waarom die sector zo hard is gegroeid.
Hetzelfde geldt voor partijen die hoogopgeleide professionals en technici bemiddelen. Ook zij hebben steeds meer door dat kandidaten het belangrijkste zijn. Zij voegen veel waarde toe in hun propositie richting de kandidaat, en die denkt: ‘Dit is het beste dat me ooit is overkomen.’ Ik ga voor dit delicious deta, en misschien krijg ik zelfs wel een verrukkelijk vast contract. Bij Techsharks krijg je meteen een vast contract als mbo-techneut, en word je gedetacheerd. Of je kan gaan zzp’en als hoogopgeleide financieel professional, via een partij als STONE. Deze gespecialiseerde partijen hebben een oplossing gevonden en groeien keihard. Veel harder dan de totale flexmarkt, die in 2022 met 14,4 procent is gegroeid.
Mkb generiek
Er is één subgroep onder de generieke uitzendbureaus die wel hard groeit en dat is de categorie die we mkb generiek noemen. Zij groeiden vorig jaar met 25 procent. Ze hebben een heel persoonlijk contact met hun kandidaten, kennen de regio goed, en dat is ook een groot voordeel richting de opdrachtgevers. Het generieke karakter van hun dienstverlening, een soort van one stop shop, werkt juist ontzorgend voor mkb-opdrachtgevers.
Ze zitten samen bij de ondernemersvereniging, sponsoren allebei de plaatselijke voetbalvereniging. De uitzendondernemer weet dan ook precies wat er speelt bij de lokale timmerfabriek. Dat persoonlijke contact werkt ontzettend goed in een krappe arbeidsmarkt.
Kortom: het businessmodel van groot generiek is niet geschikt voor de andere segmenten. Dat is de grote uitdaging voor groot generiek, maar hoe verander je dat?