Laat je oog vallen op alternatieve doelgroepen

1

In zijn voorwoord voor de eerste editie van Flexmarkt-magazine van 2024 richt hoofdredacteur Marco Hendrikse de aandacht op ‘alternatieve’ doelgroepen. Op mensen bijvoorbeeld met een afstand tot de arbeidsmarkt. In een (zeer) krappe arbeidsmarkt verschuift de aandacht steeds meer naar dat ‘ongekende talent’. De uitzendbranche kan een hele goede en belangrijke rol spelen bij het activeren van dit talent. 

“Ik ben een grote fan van de Lord of the Rings-films. Een rode draad in de driedelige filmreeks is ‘the eye’ (voor de kenners: het oog van Sauron). In de film gaat het regelmatig over het oog, dat het kwaad vertegenwoordigt. Het oog volgt de bewegingen op het slagveld. Als het oog op jouw land gericht staat, dan gaat daar alle aandacht naar uit. Daar is het (volgende) slagveld (“The Eye of Sauron now turns to Gondor”).

Datzelfde gevoel heb ik nu een beetje bij de Nederlandse arbeidsmarkt. Daar is echt een slag gaande, een slag om het schaarse talent. De afkoelende economie zorgt wellicht voor een iets minder grote druk op de arbeidsmarkt. Maar de voortschrijdende vergrijzing voert die druk juist weer op. Werkgevers, en dus ook uitzenders, wringen zich in allerlei bochten om mensen binnen te halen. “Heb je de kandidaat, dan heb je de markt.”

Een krappe arbeidsmarkt dus, waar je heel veel moeite moet doen om medewerkers en uitzendkrachten binnen te krijgen. Maar het oog verschuift naar een ander slagveld. Dat gaat weliswaar nog langzaam, maar toch. De strijd om de schapen met vijf poten duurt voort, maar verliest intensiteit. Er wordt gekeken naar alternatieve doelgroepen. Doelgroepen die met een beetje hulp, een beetje ondersteuning, heel goed allerlei openstaande vacatures in kunnen vullen. Van gedeeltelijk arbeidsongeschikten en statushouders tot laaggeletterden en gepensioneerden. Met een beetje creativiteit en wat aanpassingsvermogen zijn deze groepen medewerkers prima te mobiliseren en in te zetten. Zo kan de uitzendbranche haar ‘stepping-stonepositie’ op een uitstekende manier invulling geven.

Het oog dus gericht op het slagveld met alternatieve doelgroepen. In dit magazine is er aandacht voor hoe je die alternatieve doelgroepen aanspreekt en werft. Of wat te denken van de oekaze van Hugo de Koning van YoungCapital. Medewerkers mogen kandidaten niet afwijzen op basis van hun cv. Er moet eerst een gesprek plaatvinden. Daarin moet je dus echt gaan kijken naar wat iemand (wel) kan. De persoon achter het cv.

Lees in dit magazine ook over initiatieven om helemaal zonder cv te werven. Daardoor maken de bovengenoemde doelgroepen veel meer kans om betekenisvol aan de slag te gaan en capaciteitsproblemen bij werkgevers op te lossen. Daar is het oog nu op gericht. En dat is in dit geval niet kwaadaardig, maar zeer gewenst!”

Wil je alle artikelen uit Flexmarkt-magazine lezen, abonneer je dan op Flexmarkt pro.

Over Auteur

1 reactie

  1. Dan is het ook de hoogste tijd voor een grote schoonmaak binnen de flexmarkt. Dat ongekende talent wat altijd afgewezen wordt door uitzendbureaus, na een gesprek maar wel je cv voortdurend in portefeuille houden, en 6 jaar later je nog eens benaderen omdat hun bestanden opgeschoond worden of je dan nog interesse hebt na 6 jaar voor bemiddeling, terwijl je 6 jaar lang niks hoort..
    Wat gaat hier fout?
    Dat ongekende talent heeft een uitzendbranche nodig, die beter omgaat met zijn kandidaten, en niet de schuld aan de kandidaat geeft.

Reageer