CBS: Uitzendbranche krijgt harde klap

0

Uitzendbedrijven en detacheringsbureaus hebben vorig jaar de omzet met 11 procent zien dalen. De daling is veel sterker dan in 2003, toen er ook een periode van economische neergang was.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De eerste daling van de uitzendomzet was in het eerste kwartaal van 2009 waar te nemen. De krimp was toen 3,6 procent. In de kwartalen daarvoor, in 2008, steeg de uitzendomzet nog ieder kwartaal. In het tweede kwartaal van 2009 daalde de omzet met bijna 14 procent. Het dieptepunt leek toen bereikt, want in de tweede helft van 2009 vlakte de omzetkrimp namelijk weer iets af, aldus het CBS.

In de cijfers van het CBS worden zowel uitzendbureaus als detacheringsbureaus meegenomen. In 2009 kregen de uitzendbureaus de hardste klappen. Ook bleken grote bedrijven in de uitzend- en uitleenbranche een stuk conjunctuurgevoeliger dan de kleine bedrijven.

Uitzenduren

Het aantal uitzenduren nam vorig jaar met 16 procent af. Hier zette de daling al in het derde kwartaal van 2008 in. Het gaat hierbij om uitzendkrachten in fase A. Het aantal detacheringsuren (fae B en C) nam nog enkele kwartalen toe. Deze begonnen in het tweede kwartaal van 2009 voor het eerst te dalen in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

 

 

 

 

 

 

Net als de ABU geeft het CBS de marktontwikkelingen in de uitzendbranche weer. Het CBS benadert hiervoor 1.500 bedrijven en beperkt zich niet tot ABU-leden. Toch laten beide onderzoeken vaak wel dezelfde trends zien.
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer