Duurzaam ondernemen in de flexbranche

0

Duurzaam ondernemen is een trend. Wie MVO (staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen) intikt in Google krijgt meer dan drie miljoen resultaten.

Ook in de flexbranche is MVO een groeiend fenomeen, want wie niet aan MVO doet legt het tijdens een tender af tegen concurrenten. Maar hoe onderneem je als flexbureau duurzaam, zonder dat het alleen dient als marketinginstrument?

Duurzaam ondernemen is ondernemen volgens de zogenoemde triple-P benadering: profit, people en planet. Oftewel: een bedrijf behaalt winst door de mensen in en rondom het bedrijf te respecteren en doet dat binnen ecologische randvoorwaarden. André Nijhof, universitair hoofddocent maatschappelijk verantwoord ondernemen en bedrijfsethiek aan Nyenrode: ‘MVO is meer dan alleen iets goeds doen voor de maatschappij. Bij alles wat je onderneemt moet je als bedrijf nadenken over de effecten op de maatschappij. MVO raakt echt aan de core business van een organisatie en dat is ook de kern van waar het in de uitzendsector om gaat.’

Brancheorganisatie ABU wil dat kennis en informatie op het gebied van duurzaam ondernemen onder leden meer wordt gedeeld. Daarom gaf de ABU begin dit jaar in samenwerking met TNO het startsein voor een pilot om MVO te stimuleren. Binnen het zogenoemde Branche Innovatie Contract (BIC) richten zo’n twintig mkb’ers uit de branche zich de komende twee jaar onder meer op het thema duurzaam flexwerk. De deelnemers aan de pilot zullen zich buigen over de vraag wat duurzaam flexwerk nou precies is en wat uitzender en opdrachtgever van elkaar op dit vlak verwachten. ABU-beleidsmedewerker Leonie Oosterwaal: ‘Grotere uitzendorganisaties weten inmiddels wel hoe ze duurzaam moeten ondernemen, maar juist de kleinere bedrijven kunnen wel wat kennis en informatie gebruiken.’

Meer weten over duurzaam ondernemen in de flexbranche? In het juninummer van Flexmarkt Magazine komt dit onderwerp uitgebreid aan bod.

Nog geen abonnee?
Neem een introductieabonnement » 
Drie nummers voor €10.
 

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer