‘Een wereld te winnen door beter benutten recruitmenttools’

0

“De technologie om het leven van de recruiter gemakkelijker te maken is er, het verbaast mij dat er nog maar zo weinig uitzendbedrijven gebruik van maken.” Dat zegt Hans Scheers, die sinds 1 maart partner is bij Experts in Flex. Scheers zal zich onder meer gaan inzetten om flexbedrijven te adviseren en te begeleiden bij het inzetten van recruitmenttools.

Scheers heeft al de nodige meters gemaakt in de uitzendbranche. Begonnen in ’94 als intercedent, doorgegroeid naar vestigingsmanager en directeur werd hij in 2001 manager marketing & communicatie bij Humares. Sinds 2018 werkt Scheers als zelfstandig marketing & recruitment-adviseur.

Opdrachtgevers en kandidaten

Hij ziet dat in de loop der jaren de aandacht tussen de doelgroepen opdrachtgevers en kandidaten steeds verschuift. “Het zijn communicerende vaten. Nu ligt de nadruk op de kandidaat, en dat zal ook wel even zo blijven omdat de arbeidsmarkt krap blijft, maar als straks de economie minder hard groeit, dan zal het weer lastiger worden om goede opdrachtgevers te vinden. Voor flexbedrijven zijn beide doelgroepen altijd belangrijk; heb je een goede opdrachtgever met mooie vacatures, dan maakt je dat  aantrekkelijk voor kandidaten.”

Recruitmenttechnologie

Scheers legt zich de laatste jaren toe op recruitmenttechnologie “In de veranderende arbeidsmarkt is technologie veel belangrijker geworden. Het recruitmenttech-landschap is ook enorm veranderd en er zijn tegenwoordig heel veel mooie tools.”

Toch stelt Scheers vast dat de zogenoemde Applicant Tracking systemen (ATS) in de praktijk vaak niet (goed) worden gebruikt. “De technologie is sterk verbeterd en maakt het leven van de recruiter echt gemakkelijker. Het aanbod aan middelen om personeel te werven is groot, maar om die te beheren heb je wel goed ingerichte systemen nodig. De kwaltiteit daarvan bij flexbedrijven verbaast mij. Het verbaast mij dan ook dat zo veel flexbedrijven daar niet mee werken. Veel uitzenders werken nog steeds op de ouderwetse manier, bijvoorbeeld met een excelsheet met kandidaten.”

Juiste tool

Ook stelt Scheers vast dat uitzenders het vaak lastig vinden om te bepalen wat voor hen de juiste tooling is. “Het aantal tools is overweldigend. Uitzendbureaus worden door veel aanbieders benaderd die graag een demo geven, maar als je er niet echt in thuis bent is het heel lastig een goede keuze te maken.”
Ook vanuit zijn nieuwe rol bij Experts in Flex gaat Scheers die uitzendbedrijven in dit voortraject adviseren en helpen bij de implementatie. En dat geldt ook voor hands on-ondersteuning bij flexbedrijven die wel al een recruitmenttool in huis hebben. “Als uitzenders ontevreden zijn over hun recruitmenttool, ligt dat meestal niet aan de techniek. Want ik kom niet zo heel veel slechte recruitmenttools tegen, wel veel slecht gebruik ervan. Daar is nog een wereld te winnen.”

 

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer