Iets minder groei Randstad, winst blijft op peil

0

Randstad heeft de omzet in ons land in het tweede kwartaal met 4% weten te vergroten. Vooral de professionals-business van het uitzendconcern, met onder meer Yacht, deed het met een groei van 15% goed.

De omzet op de Nederlandse markt is uitgekomen op € 863 (830) miljoen. De groei is wat kleiner dan in het eerste kwartaal, toen de inkomsten met 7% groeiden. Over het eerste halfjaar boekt Randstad een totaal van € € 1.697 (1.639) miljoen (+4%). De inkomsten laten daarmee een betere ontwikkeling zien dan bij de Nederlandse tak van Manpower, die in het tweede kwartaal met 1% kromp. Wel is de groei bij het concern kleiner dan gemiddeld in de markt, die volgens de ABU MarktMonitor met 7% in omvang toenam. Bij de Staffing and Inhouse services boekte Randstad een groei van 2% vergeleken met een jaar eerder, mede vanwege een blijvende nadruk op de winstgevendheid van klanten. De Nederlandse winstmarge (EBITA) bleef stabiel met 5,8%.

Meer vestigingen en mensen

Het aantal vestigingen van de Randstad-groep is in het tweede kwartaal uitgekomen op 665. Dat is 5 meer dan een jaar geleden. Ook het personeelsbestand groeide. Er zijn nu 4.360 mensen in dienst, 3,6% meer dan vorig jaar eind juni. Gemiddeld had Randstad ruim 87.000 kandidaten in de boeken, een toename van bijna 4.000 (+4,4%) ten opzichte van vorig jaar.

Wereldwijd 5% groei

Ook wereldwijd zit het concern in de plus: de omzet ging in het tweede kwartaal 5% omhoog tot € 6,022 miljard en de winstgevendheid verbeterde licht tot 4,7% van de totale omzet. De omzetgroei is wel wat afgevlakt vergeleken met het eerste kwartaal. De winstcijfers zijn beter dan verwacht; het aandeel van Randstad steeg in het eerste uur na de bekendmaking van de cijfers zo’n 4% in waarde.

Snellere groei door investeringen

Eind vorig jaar gaf Randstad een inkijkje in de investeringen in digitale technologie, zoals in Monster, Pymetrics, Crunchr en Big Data France. Randstad claimde daarbij dat hun Integrated Tech & Touch-aanpak bijdraagt aan een snellere groei en betere winstgevendheid dan bij de concurrentie. Wel bleek ook in het tweede kwartaal dat de overname van Monster (Monsterboard) de brutowinst drukt. Het brutoresultaat kwam met bijna € 1,2 miljard wereldwijd desondanks 2,9% hoger uit dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal was de toename van de brutowinst nog 4,5%.

Bron: Randstad

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer