Is 2010 een goed jaar om een flexbedrijf te starten?

0

Nu het voorjaar echt is aangebroken en ons steeds meer signalen bereiken dat ook de economie weer begint op te bloeien, zullen er ongetwijfeld ambitieuze intercedenten en vestigingsmanagers zijn die weer ondernemerskriebels krijgen. Maar is 2010 wel een goed jaar om een flexbedrijf te gaan starten?

De meningen onder de (ervarings)deskundigen zijn verdeeld, al zijn de optimisten in de meerderheid.

De flexmarkt kent een vroegcyclisch karakter; ze voelt de klappen als eerste wanneer het economisch slechter gaat, maar veert ook het eerst op als de economie weer aantrekt. Vanuit die gedachte lijkt het logisch om het instapmoment te kiezen bij de eerste tekenen van herstel.

Dat vindt ook Patrick Hustinx, partner van Professionals in Flex en auteur van het recentelijk verschenen startershandboek Ondernemen in Flex: ‘Nu is de tijd om in de startblokken te gaan staan. Als je wacht tot het herstel zeker is, ben je eigenlijk al te laat. Dus: nu investeren en zorgen dat je arbeidskrachten verzamelt die binnen korte termijn weer ontzettend schaars zijn.’

Optimistisch is ook Richard Henderickx, oprichter van onder andere Uitzendnetwerk.nl: ‘2010 is voor een kleinere zelfstandige met een hoog kennisniveau een goed jaar om te starten. De markten zijn maximaal in beweging en juist kleine partijen kunnen daar heel goed op inspelen. Het netwerk en de automatisering eromheen kunnen overigens ook cruciaal zijn voor succes.’

Jan Boerefijn, eigenaar van seniorenuitzendbureau Ervaren Jaren, spreekt ook uit ervaring: ‘Absoluut is de tijd nu rijp om in te stappen. Met het dieptepunt achter de rug en een opgaande markt, is dit een kansrijke tijd. Het is echter wel raadzaam je eerst goed te oriënteren: op welk deel van de markt wil je je gaan richten. In de uitzendmarkt is al veel vergeven, en het lijkt me niet zinvol het zoveelste bureau te starten.’

Ramazan Güler, eigenaar van uitzendbureau Star Workpower, is minder enthousiast: ‘Wie nu een uitzendbureau wil starten raad ik aan dit nog eens goed te overwegen. Ik zit zelf al tien jaar in de uitzendbranche, en ben in 2007 voor mezelf begonnen. In het begin ging het goed, maar het laatste jaar is verdomd zwaar. Ik ben al veel flexkrachten kwijtgeraakt, omdat klanten wilden bezuinigen. Nieuwe klanten aantrekken gaat echt moeizaam de laatste tijd. Ik kan nu net rondkomen.’

Phyllis Meewis-Waterval, franchisenemer Qjobs, is vooral realistisch: ‘Eind vorig jaar ben ik mijn eigen Qjobs-vestiging begonnen en ik merkte al snel dat het binnenhalen van klanten echt erg lastig is. De laatste tijd begint dat gelukkig wel mondjesmaat beter te gaan, mede dankzij de goede samenwerking met andere uitzendbureaus. Iedereen die overweegt een eigen flexbedrijf te starten, raad ik aan om daar nog maar eens heel goed over na te denken. Begin er alleen aan als je veel ervaring hebt en beschikt over een uitstekend netwerk. Daarnaast moet je een heel goed marketingplan hebben, je specialiseren in een branche en vooral: volhouden.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer