Lichte omzetgroei Adecco, maar niet in Nederland

0

Het Zwitserse uitzendconcern Adecco Group heeft in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst weer een lichte omzetgroei geboekt. Maar in Nederland is nog steeds sprake van een flinke krimp.

Dat blijkt uit de resultaten die de Adecco Group deze week heeft bekendgemaakt.

Omzetontwikkeling

Adecco Group heeft in het eerste kwartaal van 2021 wereldwijd een omzet behaald van bijna € 5 miljard. Dat komt neer op een (organische) omzetgroei van +2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De omzet van Adecco Benelux daalde in het eerste kwartaal van 2021 met -12% (organisch), wat aangeeft dat ook Adecco Nederland wederom een flinke omzetdaling kent. Die krimp is weliswaar minder sterk dan in de kwartalen daarvoor in het coronajaar 2020, maar van echt herstel is dus nog geen sprake.

Adecco Nederland heeft een zwaar coronajaar achter de rug. De omzet van Adecco Nederland daalde in het vierde kwartaal van 2020 met -22%. Dat is weliswaar minder slecht dan in het derde kwartaal (-28%) en het tweede ‘corona’kwartaal (-34%), maar van een echt herstel aan het eind van het jaar zoals bij Adecco wereldwijd was in Nederland dus geen sprake.

Ook vóór het uitbreken van de coronacrisis verkeerde Adecco al in zwaar weer, zeker ook in Nederland. In 2019 kampte Adecco Group Nederland al met omzetdalingen van meer dan -10%.

Winstgevendheid

De winstgevendheid (EBITA) van de gehele Adecco Group steeg naar 4,2%. Die winstgevendheid was in Noord-Europa weliswaar lager (2,8%), maar dat was wel een flinke verbetering voor Noord-Europa, waartoe ook Nederland behoort.

Als oorzaak voor het verbeteren van de winstmarge geeft Adecco kostenbesparing en een betere klantenmix. Dit duidt op het afstoten van lager marge-activiteiten. Dat kan ook een verklaring zijn van de relatief sterke omzetdaling.

Vooruitzichten

De totale omzet van Adecco Group wereldwijd groeide in het eerste kwartaal dus met +2%, de verwachting is dat die groei zal doorzetten. In maart was de omzetgroei al +9% op jaarbasis, wat een reëlere vergelijk biedt aangezien in maart vorig jaar voor het eerst de impact van de coronacrisis te zien was. Adecco Group verwacht dan ook een ‘bounce back’ in het tweede kwartaal van dit jaar.

Lees ook: Randstad boekt weer omzetgroei, Manpower blijft nog achter

 

Vooruitzichten flexondernemers in coronatijd

Flexmarkt sprak met vier flexondernemers over het turbulente jaar 2020 en hun verwachtingen voor dit jaar. Dit is een bundeling van interviews met Johan Bogaard (Vibe Group), Marjolein van de Veerdonk (WerkTalent), René Louwers (Orion Engineering) en Wies van ’t Slot (365Werk). Ontvang deze GRATIS download.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer