Nederlandse freelanceplatform YoungOnes breidt uit naar België

0

Het Nederlandse freelanceplatform YoungOnes is nu ook actief op de Belgische markt. Deze internationale uitbreiding volgt een jaar nadat het platform zijn entree maakte in het Verenigd Koninkrijk. We willen Europees marktleider worden binnen de kluseconomie, zegt co-founder Pim Graafmans.

Na succes in Nederland behoort online supermarkt Crisp tot een van de eerste bedrijven op het platform in België. De belangstelling op de Belgische markt is groot, stelt Graafmans. We starten vandaag met een duidelijke focus op Antwerpen. Bij de pre-registratie zagen we daar in één week meer dan 1.000 aanmeldingen van jongeren. De komende maanden willen we verder uitbreiden naar andere Vlaamse studentensteden.”

Deze internationale uitbreiding volgt een jaar nadat het platform zijn entree maakte in het Verenigd Koninkrijk. Hier hebben ruim 300 bedrijven en meer dan 30.000 freelancers in Londen, Manchester en Birmingham zich inmiddels geregistreerd om met elkaar in contact te komen voor korte opdrachten.

Freelanceplatform populair 

YoungOnes profiteert van de toegenomen populariteit van freelancewerk onder jongeren. YoungOnes – ontstaan als tech-start-up uit het YoungCapital Fund – heeft sinds de oprichting in 2017 in Nederland al meer dan een miljoen matches tussen jongeren en opdrachtgevers tot stand heeft gebracht. De scale-up brengt  in Nederland dagelijks nu 100.000 freelancers in contact met interessante opdrachtgevers in uitleenlopende sectoren. In Nederland gaan al meer dan 5.000 bedrijven via YoungOnes op zoek naar tijdelijke oproepkrachten. Vooral in de retail, logistiek en horeca en in toenemende mate ook in de creatieve sector is er veel vraag naar gemotiveerde freelancers.
Graafmans over het succes van zijn platform in ons land: We merken dat bedrijven het fijn vinden om zelf de regie te hebben. Zij plaatsen zelf de klussen, selecteren de freelancers waarmee ze willen samenwerken en kunnen hen achteraf ook beoordelen. Over het algemeen gaat het bovendien om hoger opgeleide en ondernemende studenten, een interessante doelgroep voor de bedrijven.”

Krapte arbeidsmarkt

Ook de krapte op de arbeidsmarkt en de behoefte aan flexibiliteit maken het platform populair, stelt Graafmans: “Bedrijven gaan gebukt onder de krapte op de arbeidsmarkt en zijn dringend op zoek naar personeel. Jongeren zijn op zoek naar een manier om bij te verdienen maar willen wel de vrijheid behouden om te kiezen waar, wanneer en voor welk tarief ze werken. Op ons platform vinden beide groepen elkaar op een eenvoudige en snelle manier. Wij zorgen op onze beurt voor ondersteunende diensten zoals freelance-verzekeringen, facturatie en contractuele overeenkomsten.”

Lees ook: De opmars van on demand uitzenden

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

Reageer