Nog volop kansen voor uitzendbranche

1

De economische vooruitzichten zien er nog steeds somber uit, waardoor het de komende tijd ook voor de uitzendbranche zwaar weer zal blijven. Maar er zijn nog wel volop kansen voor
uitzenders.

Gekeken naar de economische ontwikkeling vanaf de jaren zeventig, verwacht Wim Davidse, futurist, econoom en strategiecoach, dat het economische tij voorlopig slecht blijft. ‘We blijven onder de 2 procent economische groei.’ Davidse verwacht zelfs dat we over een aantal jaar weer te maken krijgen met flinke krimp. ‘Deze dip is waarschijnlijk nog erger dan de dip aan het begin van de depressie.’

Werkloosheid stabiel

De werkloosheid zal ondanks de economische krimp niet exploderen. Door de vergrijzing zal deze rond de 6 procent blijven. De komende jaren zal de uitzendbranche niet echt groeien, aldus Davidse tijdens het Flexcongres Uitzendbureau van de toekomst dat medio april plaatsvond. Maar er zijn nog wel volop kansen voor uitzenders.

Flexibiliteit en bevlogenheid 

Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan flexibiliteit en maken hun flexibele schil groter. Ook werknemers willen graag flexibiliteit. Flex is a lifestyle, aldus Davidse. Werknemers willen steeds meer parttime werken, op verschillende trajecten met eigen inbreng. Daar worden mensen gelukkig van. En gelukkige werknemers zijn gemotiveerder, meer betrokken en productiever. Kortom beter voor het bedrijf. Ook hier ziet Davidse een innovatiemogelijkheid voor uitzendbureaus. ‘Bedenk nieuwe werkproposities, zodat uitzendkrachten bevlogen aan het werk kunnen.’

Zzp’ers

Volgens Davidse zal in 2020 12,5 procent van alle werkenden in ons land zzp’er zijn. Dit komt neer op zo’n 925 duizend zzp’ers. Steeds meer jongeren en hoogopgeleiden kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. Davidse noemt dit een kans voor de uitzendbranche. Door technologische ontwikkelingen veranderen banen en werkzaamheden.

Vooruit denken

Als uitzendbureau doe je er goed aan om vooruit te denken. ‘Bedenk wat voor personeel je klant over twee jaar nodig heeft en start met proactief opleiden. Over twee jaar kun jij het personeel leveren dat de klant nodig heeft.’ Volgens Davidse moet je niet aan de klant vragen wat hij nodig heeft. Hij illustreert: ‘Henry Ford wilde een betaalbare auto voor iedereen. Als hij echter had gevraagd wat de mensen nodig hadden, had hij “een sneller paard” als antwoord gekregen.’

© Foto: Luis Argerich

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. ZZP’ers worden zelfs een interessante doelgroep voor de politiek leek het even voor de verkiezingen, wie weet wat de toekomst brengt. Wim Davidse denkt het te weten en ik denk dat hij vooralsnog redelijk gelijk heeft.
    Hans Kortlevers.

Reageer