Omzetranglijst 2021: de winnaars en verliezers in de uitzendbranche

0

Corona als scherprechter, zo kun je 2020 wel samenvatten. De aardverschuiving als gevolg van de coronacrisis legde tot dan toe verborgen zwakten én sterke kanten bloot. Sommige uitzenders kregen harde klappen, anderen hielden zich knap staande of boekten zelfs forse omzetgroei.

Dat blijkt uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 die exclusief toegankelijk is voor abonnees van Flexmarkt pro en voor de flexbedrijven die hun omzetcijfers hebben aangeleverd aan de redactie.

De verschillen binnen de branche zijn enorm, zo blijkt. De flexbranche als geheel kromp in 2020 met -9%. Voor de Top 100 was de krimp met -7% al een stukje kleiner. Als je daar de traditionele grote spelers Randstad (nr 1), USG People (nr 3), Manpower en Adecco (die allang niet meer tot de traditionele Grote 4 behoren) uithaalt, hou je voor de overige 96 nog maar een bescheiden krimp over van -2%.Kortom: de grote, generieke uitzenders krijgen de hardste klappen.
Alweer, want dit is een voortzetting van een patroon dat we al zien sinds de vorige crisis, bijna dertien jaar geleden. Waar je in veel andere economische branches ziet dat enkele bedrijven de markt domineren, gebeurt in de flexbranche het omgekeerde: de opkomst van nichespelers en de teloorgang van de mastodonten.

Randstad aan de top

Met het wegvallen van oude concurrenten als Manpower – OTTO Workforce (nr 11) is de ManpowerGroup NL qua omzet zelfs net voorbij gestreefd – en Adecco staat Randstad nu eenzaam bovenaan de ranglijst van uitzenders. Toch voelt het niet eenzaam aan de top, vertelt CFO Hans van Slooten van Randstad Groep Nederland. “Het klopt dat oude concurrenten fors kleiner zijn dan vroeger, maar daarvoor zijn anderen in de plaats gekomen, zoals YoungCapital (nr. 8) en Olympia (nr 10). Sowieso kijken wij naar  marktsegmenten, niet naar de markt als geheel. Zo komen we bij  overheidsaanbestedingen veel concurrenten tegen. Anders is dat bij ons inhouse-concept. Dat is voor anderen minder toegankelijk, vanwege de schaal en onze expertise. De markt is wel meer versnipperd.

Groei House of HR

En House of HR (nr 5), is de enige uitzender in het hoogste omzetsegment die wel wist te groeien in 2020. Het van oorsprong Belgische bedrijf laat zich nog het beste vergelijken met een vloot, waarbij de afzonderlijke onderdelen weliswaar hetzelfde doel hebben, maar in hun dagelijkse werkzaamheden hun eigen koers varen. Dat is ook een van de redenen dat het bedrijf zo succesvol is, meent directeur Rika Coppens. “Ik ga niet vanuit hier, in Roeselare, bepalen of een kantoor in Groningen dit of dat moet doen. Wij hebben vertrouwen in onze mensen.”
Elk van de bedrijven van House of HR heeft zijn eigen niche, maar ze profiteren wel van de omvang en de financiële slagkracht van de holding erboven. “We zijn financieel sterk. Dat zorgde voor veel rust in het bedrijf. Dat hebben we in maart, toen niemand even wist welke kant het opging, ook uitgestraald naar onze klanten: we kunnen wel tegen stootje. Dat gaf een mooie basis.”

Omzet Timing daalt met kwart

Maar er zijn natuurlijk ook uitzenders die het moeilijk hadden na het uitbreken van de coronacrisis. Zoals Timing (nr 6). Het bedrijf had geen fijn jaar, geeft CCO Paul Haarhuis toe. Het bedrijf groeide tot 2020 hard, maar moest in de crisis een flinke veer laten. Al was de omzetdaling van -25% deels toe te schrijven aan de verkoop van dochterbedrijf Zorgwerk. “Een belangrijk deel van onze omzet kwam uit de horeca en van Schiphol. Dan weet je het wel.” De ambitie om een top-4-speler te worden, is desondanks niet veranderd. “Op dit moment moeten we flink buffelen om alle vacatures weer ingevuld te krijgen, we groeien weer hard. Wel zien we dat, omdat veel bedrijven nog behoorlijk gesteund worden door de NOW-subsidies, de mobiliteit op de arbeidsmarkt vrij gering is. Mensen blijven afwachten, omdat ze hopen dat hun bedrijf weer voldoende werk heeft zodra de crisis voorbij is. Hoe gek het ook klinkt, de krapte op de arbeidsmarkt is nog steeds groot.”

Flinke plus Olympia

Olympia (nr. 10) groeide in 2020 met bijna 12,5%, terwijl het in april 2020 nog in het nieuws kwam met 2000 flexkrachten die naar huis moesten. COO Jan-Willem Dijkstra. “Natuurlijk weet je nooit van tevoren welke sector coronaproof is, maar wij hebben al jaren geleden besloten om ons te richten op wat men nu essentiële  beroepen noemt. De strategie heeft ons afgelopen jaar ook weer enorm geholpen We hebben een enorm trouw klantenbestand en wij groeien met hen mee. We zijn groot in onder meer e-commerce en we werken veel met gemeenten. Daaruit groeide veel coronagerelateerde business, zoals het bron- en contactonderzoek. Dat ging in van 2021 al op een groei van veertig procent en verwachten voor het tweede kwartaal zelfs naar 50% te klimmen.”

Dit is een ingekorte, bewerkte versie van het artikel, geschreven door Fons van Lier, dat deze week in Flexmarkt verschijnt. Daarin zal de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 worden gepubliceerd, waarbij de redactie van Flexmarkt voor de totstandkoming nauw heeft samengewerkt met Corporate Finance International (CFI).
Het Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer