Top-10 trends in recruitment in 2018

0

De aangetrokken arbeidsmarkt en de opkomst van nieuwe technologieën gaan hun stempel drukken op de praktijk van werving en selectie in 2018. Wat zijn de belangrijkste trends in recruitment die ook intermediairs moeten kennen?

Organisatieadviesbureau Korn Ferry heeft op basis van een internationale enquête tien belangrijke trends op het gebied van recruitment op een rij gezet:

  1. Andere rol voor menselijke recruiters
    Kunstmatige intelligentie heeft inmiddels ook binnen HR zijn plaats gevonden, vooral vanwege de mogelijkheden om snel en effectief kandidaten te vinden. Door de opkomst van toepassingen op het gebied van big data en kunstmatige intelligentie kunnen in één digitaal platform vrijwel alle aspecten van recruitment worden samengevoegd, zoals zoeken, beoordelen, plannen, nauwkeurige beloningsmodellen maken en kandidaten voor toekomstige baanmogelijkheden opvolgen.
    “Het inzetten van technologie betekent niet dat menselijke recruiters overbodig worden, maar hun rol verandert wel”, zegt Jeroen van Duijvenbode, directeur van Korn Ferry Nederland. “Er zal een groter beroep worden gedaan op hun creativiteit bij het omgaan met de nieuwe ontwikkelingen binnen HR. Daar komt wel meer tijd voor beschikbaar doordat technologie tijdrovende taken uit handen neemt.”
  2. Technologie voor persoonsgerichte werving
    Door kunstmatige intelligentie en sociale technologieën te combineren, kunnen recruiters kandidaten met passende kwalificaties afbakenen binnen een bepaalde regio. Zij kunnen bijvoorbeeld kandidaten die een banenmarkt bezoeken volgen met de locatiegegevens van hun mobiele telefoon. Na afloop van het evenement kunnen daar specifieke, op de persoon afgestemde berichten en advertenties naartoe worden gestuurd.
  3. Werken op afstand
    Steeds meer kandidaten zijn niet bereid om voor een baan te verhuizen, zelfs wanneer ze een geweldig aanbod krijgen. In respons hierop bieden veel werkgevers nieuwe medewerkers de mogelijkheid om op afstand te werken, zodat ze op dezelfde plaats kunnen blijven wonen. Dankzij overal aanwezige internetverbindingen en met behulp van videovergaderingen zijn werknemers in IT-, marketing-, verkoop- en andere beroepen in staat om overal vandaan hun bijdrage te leveren. Het nadeel is dat een gebrek aan persoonlijke interactie het creëren van een coherente bedrijfscultuur kan belemmeren.
  4. Millennials aan het roer
    Het tijdperk is aangebroken waarin millennials binnen hun organisatie leiders worden. Deze groep heeft vaak specifieke kwaliteiten: ze zijn veerkrachtig, kunnen snel leren en hebben durf. De consequentie is wel dat millennials, die vaak snel in de organisatie opklimmen, moeten leren omgaan met collega’s met meer anciënniteit dan ze zelf hebben.
  5. Meer interne promotie
    Door de lage werkloosheid in veel delen van de wereld, komt er meer aandacht voor het opleiden van bestaande werknemers en zal interne promotie vaker voorkomen. Doordat ze vertrouwd zijn met interne protocollen en procedures en de bedrijfscultuur goed kennen, kunnen interne kandidaten een voorsprong hebben bij het leren van een nieuwe functie in een andere divisie of regio. Als interne en externe vacatureberichten dezelfde kwalificatievereisten bevatten, kan dat vooroordelen wegnemen.
  6. Kansen voor pas afgestudeerden
    Tijdens de financiële crisis en de jaren erna was het voor pas afgestudeerden moeilijk om een eerste serieuze baan te vinden. Het tij is gekeerd: bedrijven proberen hun concurrenten voor te blijven door gekwalificeerde jonge studenten aan te nemen. Uit een Korn Ferry-enquête van 2017 blijkt dat bijna twee derde van de HR-managers ervan overtuigd is dat je studenten het beste kunt werven tijdens het begin van hun laatste studiejaar.
  7. Snellere sollicitatieprocedure
    De dagen zijn voorbij dat bedrijven kandidaten voor meerdere rondes van sollicitatiegesprekken kunnen laten opdraven zonder ze enige feedback te geven. Tegenwoordig verlangen kandidaten een snellere sollicitatieprocedure en willen ze communiceren via kanalen als sms, Whatsapp, Twitter of Instagram.
  8. Bedrijfscultuur belangrijke factor
    De bedrijfscultuur is voor kandidaten een belangrijke factor bij het bepalen van waar ze willen werken. Het is bijna onmogelijk om hier een goede indruk van te krijgen op basis van traditionele HR-materialen. Kandidaten willen van bestaande werknemers horen wat de voor- en nadelen van de baan zijn. Ervaringen van bestaande werknemers kunnen in de vorm van geschreven tekst of video worden gedeeld, of met kunstmatige intelligentie die personen simuleert, zoals in een videogame. Dit helpt kandidaten om te bepalen of ze goed bij de organisatie passen voordat ze te lang doorgaan met de sollicitatieprocedure.
  9. Kandidaten als klanten behandelen
    Kandidaten willen respectvol behandeld worden tijdens de wervingsprocedure. Als ze geïrriteerd raken, kan een bedrijf daarmee een potentiële werknemer, maar ook een toekomstige klant verliezen. Bij een recente Korn Ferry-enquête is gebleken dat de helft van de ondervraagden waarschijnlijk geen klant wilde blijven van een bedrijf waar ze een slechte ervaring als kandidaat bij hebben gehad.
  10. Jobhoppen tegengaan
    Toen de arbeidsmarkt zwak was, heeft dat veel werknemers ervan weerhouden om van baan te veranderen. Die terughoudendheid is inmiddels verdwenen, waardoor het voor recruiters nu laagdrempeliger is om gekwalificeerde kandidaten te benaderen. Dat betekent ook dat het meer inspanning vergt om personeel vast te houden, bijvoorbeeld met ontwikkelingstrajecten, doorgroeimogelijkheden en creatievere beloningspakketten.

Bron: Korn Ferry

Lees ook: Arbeidsmarkt 2017: wat recruiters kunnen doen om krapte aan te pakken?

 

Op 17 april 2018 vindt het congres Futureproof Recruitment plaats. Futureproof Recruitment is hét event voor recruiters vol vooruitstrevende technologieën en -oplossingen. Met inspirerende keynotes, verdiepende sessies en de beste praktijkvoorbeelden. Kom NU in actie om het talent van morgen aan te trekken!  Na deze dag weet u uw recruitmentstrategie optimaal en toekomstbestendig in te zetten. Inschrijven kan online.

 

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer