‘Uitzendmarkt herstelt met handicaps’

0

De Nederlandse uitzendmarkt herstelt minder snel dan verwacht van de zware klappen die tijdens de recessie werden opgelopen.

De vraag naar uitzendkrachten neemt al bijna een jaar lang toe, maar de problemen in de financiële sector en de bezuinigingen van de overheid vertragen het herstel, aldus de directeur van de branchevereniging voor uitzendondernemingen ABU, Aart van der Gaag.

“Ik had verwacht dat de dienstensector steviger zou zijn gegroeid. Het herstel gaat daar trager dan verwacht”, aldus Van der Gaag. “Het herstelpatroon van vorige crisisperiodes herhaalt zich, maar er zijn nu belangrijke handicaps. De financiële sector heeft natuurlijk flinke klappen gehad en de overheid snijdt in de kosten.”

Die problemen leiden nu nog tot minder vraag naar nieuw personeel in deze sectoren. Maar dat kan snel omslaan, voorspelde Van der Gaag. “Bij reorganisaties ontstaan altijd knelpunten, dan wordt het heel aantrekkelijk om tijdelijk personeel aan te nemen. Ik verwacht dan ook zeker dat de vraag terugkeert. Na elke crisis komt de uitzendbranche uiteindelijk terug op een hoger niveau.”

Het aantal uren dat uitzendkrachten aan het werk waren, groeide vorig jaar met 3 procent. Vooral in de industrie en technische sectoren nam de vraag naar tijdelijk personeel sterk toe. Bij dienstverleners, van banken en computerbedrijven tot de overheid, bleef de opleving echter uit. Dat is van groot belang, omdat zij goed zijn voor ongeveer 40 procent van de omzet van de uitzendbedrijven.

Dit jaar zet het herstel van de uitzendmarkt zeker verder door, voorspelde Van der Gaag. Een concrete prognose voor het groeitempo kon de branchevertegenwoordiger echter niet geven. “We nemen aan dat de groei toeneemt. De industrie en techniek zitten al bijna op het niveau van voor de crisis. Als er nu maar even beweging komt in de overheid en de financiële sector dan gaat het hard.”

De toename van het aantal mensen dat zelfstandig aan de slag gaat (de zzp’ers) is geen bedreiging voor de uitzendbranche, denkt Van der Gaag. “Het aantal zelfstandigen neemt toe, maar de impact daarvan wordt vaak overdreven. Daarnaast schept het voor onze branche ook kansen. Uitzenders kunnen zzp’ers zorgen uit handen nemen, bijvoorbeeld door te helpen bij acquisitie en de administratie.”

Een opleving van de uitzendmarkt kan ook weer kansen bieden voor nieuwe overnames in de branche. In het afgelopen decennium zijn door overnames al veel merken uit het straatbeeld verdwenen, maar Van der Gaag ziet nog altijd ruimte voor verdere consolidatie.

“Dat kan in elk segment gebeuren. In elke periode van economische hoogtij hebben we nieuwe combinaties zien ontstaan. In tijden van crisis ligt het aantal overnames buitengewoon laag, maar als het goed gaat wordt iedereen weer enthousiast. Ik sluit wat dat betreft niets uit.”

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer