De persoonlijke klik in een zakelijke relatie

0

De behoefte om de persoonlijke klik te vinden in zakelijke relaties groeit. Het begint bij de zachte kant van selecteren.

In de natuurkunde stoten gelijke polen elkaar af maar in het intermenselijke contact geldt het tegenovergestelde: gelijke polen trekken elkaar aan. Leg daarom bij het selecteren van mensen de focus op het intermenselijke contact.

Natuurlijk zijn ook kennis en vaardigheden belangrijk, maar om een duurzame werkrelatie op te bouwen moeten persoonlijkheden bij elkaar passen. Ook werknemers vinden plezier in hun werk belangrijk, juist omdat ze langer door moeten werken.

Intermenselijk contact
Selectie gaat ook over gevoel, de gutfeeling, de kunst van het interpreteren van het onderbuikgevoel. Maar aandacht geven aan intermenselijk contact kost tijd. Organisaties besteden veel tijd aan hun backoffice en veel minder tijd aan het intermenselijke contact. Werken met plezier begint bij samenwerking met iemand waar je een persoonlijke klik mee voelt.

Dan werk je sneller vanuit vertrouwen. Dan ontstaat er ook meer ruimte voor groei. Door bij de selectie het onderbuikgevoel te zien als het signaal voor diversiteit en talent, realiseer je meerwaarde voor jezelf, je klanten en je organisatie. Zoek naar de toegevoegde waarde van talent. Gebruik daarbij de juiste hulpmiddelen.

Hulpmiddelen

Ga bij de selectie niet direct uit van je eigen comfortzone en de competenties van de functie. Voorkom belemmeringen in relatie tot het “ideale beeld” om inleners en kandidaten met elkaar te matchen. Zoek naar diversiteit en talent. Zoek tijdens het gesprek naar de twinkeling in de ogen van de kandidaat.

Aandacht geven aan intermenselijk contact betekent ook goed luisteren. Vraag door en ga niet standaard uit van een lijstje met vragen. Stel bijvoorbeeld op een onverwacht moment tijdens het gesprek wat iemand zijn passie is en waarom. Hier komen vaak verrassende antwoorden en inzichten bovendrijven. Denk aan wat Johan Wolfgang Goethe lang geleden zei: ‘Iedereen hoort alleen datgene wat hij begrijpt’.

Lees ook: Ervaring van sollicitant is cruciaal

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer