Een goede marketingstrategie

0

Een turbulente flexmarkt vraagt om een stevige marketingstrategie. Door te achterhalen waar uw organisatie op excelleert, wordt duidelijk waar het zwaartepunt van de marketingstrategie moet liggen.

Toegevoegde waarde

Achterhaal deze toegevoegde waarde; de objectieve reden waarom een klant juist kiest voor uw organisatie. Superlatieven als beter, lager of sneller tellen niet. Doordat ze subjectief zijn, hebben ze voor inleners weinig waarde. Zoek naar de tastbare, geloofwaardige en relevante elementen van de dienstverlening die een inlener vooraf op waarde kan beoordelen. Houd daarbij in gedachte dat de inlener uw dienst zal beoordelen op wat hij ervoor moet opgeven (tarief, operationele afstemming) en wat hij ervoor terugkrijgt (productiviteit, continuïteit in zijn bedrijfsvoering) wanneer hij zaken met u gaat doen.

Merkwaarde

Het merk laden kan veel opleveren. Een merk is een verzameling associaties bij een organisatie in het brein van de (potentiële) klant. Op basis van associaties en ervaringen van andere organisaties maken inleners vaak de keuze met welke intermediair ze zaken gaan doen. Associaties bij uw merk zijn daarom van essentieel belang. Sta daarom eens stil bij de associaties die inleners bij uw organisatie hebben en waarmee u wil worden geassocieerd. Zoek associaties waar nog geen concurrenten mee geassocieerd worden én wat (potentiële) klanten relevante associaties vinden. Wees vervolgens consequent in het uitdragen van deze associaties en daarmee zal uw merk worden versterkt.

Loyaliteit en retentiewaarde

Wat is voor huidige klanten dé reden om bij u in te blijven lenen? Een eenvoudige manier om achter de reasons to stay te komen, is trouwe klanten vragen waarom zij al zolang zaken met u doen. Vraag u vervolgens af in hoeverre u op diezelfde redenen presteert bij andere, wat nieuwere, klanten.

Een organisatie moet alle drie de elementen op orde hebben. Maar zoek voor de marketingstrategie uit waarop u het meest kunt uitblinken.

 

Dit artikel is eerder verschenen in Flexmarkt Magazine en geschreven door Bart Verlegh.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer