Exite verhoogt omzet met 30 procent door nieuw ATS

0

Joar van den Dool richtte in 2019 Exite op, als uitzendbureau voor uitvoerende sectoren,zoals schoonmaak, hospitality, zorg, techniek en logistiek. Nu, drie jaar later, ondergaat de start-up een flinke koerswijziging. Met ‘recruitment as a service’ richt Exite zich voortaan op kantoormedewerkers. De voor het bedrijf kenmerkende aspecten als flexibiliteit en innovatie blijven evenwel onveranderd. “We willen stappen blijven maken.”

Dat Exite zich richtte op uitvoerende sectoren is in de beginfase zo gegroeid, vertelt Van den Dool. “Er waren veel handen nodig voor bepaalde beroepen, wat door corona werd versterkt. Toch is het niet de kant die we op willen met Exite. Uitzendkrachten worden door veel bedrijven ook echt als zodanig behandeld. Ze krijgen betaald zoals afgesproken, maar opdrachtgevers zien geen reden om binding met uitzendkrachten aan te gaan of extra in hen te investeren. Dat past niet bij ons, zo ontdekten we. Wij willen meer waarde leveren.”

Daarom maakte Exite recent de switch naar ‘recruitment as a service’, met een focus op kantoorpersoneel. “Denk aan accountmanagers, hr-medewerkers en ander office personeel”, licht Van den Dool toe. “Ook voor dergelijke functies zijn er grote tekorten en is het lastig om goede mensen te vinden.”

De kracht van een jonge onderneming

De nieuwe dienstverlening wordt aangeboden als abonnement, in drie varianten: Basis, Pro en Werving & selectie. Van den Dool: “Je betaalt bij ons een vast bedrag per maand, waarvoor wij aan de slag gaan met de uitstaande vacatures. We kunnen flexibel op- en afschalen, met een betrokken recruiter en vanuit de expertise die we in recruitment hebben opgedaan. Anderzijds vragen we meer commitment van onze opdrachtgevers, door een partnerschap van minimaal een half jaar aan te gaan. We richten ons om die reden op bedrijven met meerdere vacatures door het jaar heen. Als een opdrachtgever een dergelijk partnerschap niet wil aangaan, kunnen we ‘losse’ werving en selectie inzetten.”

Volgens Van den Dool was de koerswijziging ‘best een moeilijke stap’. “Natuurlijk is het spannend, maar het laat ook zien hoe flexibel we zijn als team. We schakelen snel en zijn daarnaast heel innovatief, we vinden het leuk om nieuwe dingen te testen en te doen. Daarin zie je de kracht van een kleine onderneming met jonge mensen.”

Sterke relaties maken het verschil

Wat ook aansluit op de nieuwe strategie, is dat Exite volgens Van den Dool goed is in het opbouwen en onderhouden van relaties. “Samenwerken zit in ons DNA. Door een partnerschap weet je goed wat een bedrijf zoekt. Soms heeft een opdrachtgever een panklaar profiel of willen ze iemand die precies zo is als degene die vertrekt. Maar het is beter om goed te kijken naar zaken als het werkproces, de gaten daarin, de meerwaarde die iemand moet bieden en wie daarbij past. Daarom doen we een vacature-intake, waarbij de persoon die leiding gaat geven aan de nieuwe medewerker aanwezig is. Zo achterhalen we in welk team iemand terecht komt. Deze intake vormt de basis van onze dienstverlening en levert vaak de meeste inzichten op. In de toekomst willen we overigens ook meer gaan werken met inclusieve werving, dus niet op basis van het cv maar bijvoorbeeld op vaardigheden.”

Het opbouwen en onderhouden van relaties geldt ook voor werkenden en werkzoekenden, aldus Van den Dool. “We willen een community bouwen, een online omgeving met mensen die we hebben geplaatst. Daarin kunnen ze bijvoorbeeld trainingen volgen of vragen stellen aan elkaar. Ook willen we kennisevents per branche organiseren. Op deze manier dragen we bij aan de ontwikkeling van kandidaten en blijven we in contact. Er zijn immers veel latent werkzoekenden die wel open staan voor een andere baan. Het is interessant om te weten waarnaar zij op zoek zijn en vervolgens te proberen een opening te creëren.”

“Het recruitmentsysteem vergt een serieuze investering, maar het verdient zich snel terug” (Joar van den Dool)

‘Automatisch matchen bespaart zóveel tijd’

Een goed recruitmentsysteem is onmisbaar voor Exite, dat hiervoor samenwerkt met RecruitNow. “Onze hele business draait op hun ATS Cockpit”, vertelt Van den Dool. “Dat verandert niet met de nieuwe strategie, al gaan we de database uiteraard wel met andere kandidaten vullen.” Van den Dool benoemt de artificial intelligence matching in de software als ‘heel mooie functionaliteit’. “Hiermee komen geschikte kandidaten boven tafel die niet in je netwerk zitten of die je in eerste instantie niet voor ogen had. Met een klik op de knop heb je een profiel dat je naar de klant kunt sturen. Dat bespaart zóveel tijd. Doordat RecruitNow dergelijke functionaliteiten bundelt voor haar klanten, kunnen wij er als relatief kleine speler ook mee werken.”

‘Omzet 30 procent hoger door nieuw ATS’

De opties die Cockpit aandraagt hebben Exite volgens Van den Dool al veel extra omzet opgeleverd. “Sinds de start van onze samenwerking met RecruitNow, afgelopen voorjaar, is de omzet circa dertig procent hoger. Het recruitmentsysteem vergt een serieuze investering, maar het verdient zich snel terug.”

Ook de communicatie vanuit één systeem voor alle medewerkers, een datamodule voor zakelijke inzichten, het eenduidig opstellen van profielen en de mogelijkheid om kandidatenpools aan te maken, spreken Van den Dool aan in Cockpit. “We willen stappen blijven maken om zowel klanten als kandidaten zo goed mogelijk te helpen. Top dat software daarin kan ondersteunen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

Reageer