De digitalisering gaat absoluut ook de uitzendbranche stevig veranderen. Heb je als ondernemer straks nog wel recruiters, intercedenten, marketeers en verkopers nodig? Heb je als inlener nog wel een uitzendbureau nodig?
Prikkelende vragen die Don van Hal (Digivotion) stelt in zijn recente blog.
“Ik denk dat het hele proces tussen werkgevers en werkzoekenden radicaal gaat veranderen. In de retail kan iedereen al jaren zien wat het effect is. En zelfs daar zijn nog genoeg ketens (en achterliggende families) die hun centen nog steeds in een bodemloze put storten in plaats van naar feiten te kijken of te luisteren naar iemand die digitaal kan denken. Ze kunnen het geld beter aan mij overmaken. Dan maken ze er nog iemand blij mee.
“Maar wie denkt er nou echt nog dat dit niet gaat gebeuren in de flex en recruitment branche? Juist, de niet-digitaal denkenden. Ik voorspel echter dat straks de contacten tussen werkgevers en werkzoekenden 100x sneller, flexibeler en directer gaan via internet. En dat we dus 100x minder mensen en bedrijven nodig hebben die nu nog hun brood verdienen als ’tussenpersoon’. Tenzij ze hun rol weten te vinden in de steeds digitalere wereld.
De behoefte is enorm
Zijn bovenstaande ontwikkelingen erg? Nee, natuurlijk niet. Is het erg dat we altijd stroom hebben? Is het erg dat er bijna overal internet is? Is het erg dat je de hele dag door met iedereen contact kan hebben? Lijkt me niet, we vinden dit soort dingen al snel heel normaal.
Is het erg dat je als werkzoekende soms maanden bezig bent een leuke baan, bedrijf, afdeling en baas te zoeken, je door procedures moet worstelen en dan niet wordt aangenomen terwijl je uitermate geschikt bent voor die functie of een vergelijkbare functie?
Is het erg dat je als inlener ‘de mensen niet kunt vinden’ terwijl er miljoenen werkenden zijn die openstaan voor een beter aanbod?
Hoe spring je daar op in als je niet digitaal denkt?
Out-of-the-analog-box-denken
Ga digitalisering omarmen. Ga oefenen om digitaal te denken of haal er de juiste mensen bij. ICT’ers denken digitaal van nature en gebruiken allang geen houtjes en touwtjes meer. En het is zo simpel. Gewoon een kwestie van digitaal denkenden meer respecteren en beter gebruiken. Bij Nestlé bijvoorbeeld zijn ICT’ers ook een lid in marketing teams.
Deze parabel van de flexondernemer en de ict’er illustreert deze denkwijze:
Een qua uiterlijk goed verzorgde persoon van onduidelijk geslacht vloog in een heteluchtballon boven het land en besefte dat hij/zij verdwaald was. Hij (voor het gemak) zag beneden een persoon lopen en daalde tot hij binnen gehoorafstand was.
“Neem me niet kwalijk,” riep de ballonvaarder, “Kunt u mij misschien helpen? Ik heb een klant beloofd hem een half uur geleden ergens te ontmoeten, maar ik weet niet waar ik ben en waar zij is.”
De persoon beneden antwoordde: “Ik wil u graag helpen. U staat in een ouderwetse heteluchtballon en zweeft ongeveer 10 meter boven de grond. U bevindt zich tussen de 40 en 42 graden noorderbreedte en tussen de 58 en 60 graden westerlengte. Niet lang meer overigens, want uw fossiele brandstof raakt op. En u heeft blijkbaar geen S9, iPhone X of Digiself”.
“Sjees, wat een nerd, dacht de persoon in de heteluchtballon. “U bent zeker een ICT’er?”, vroeg hij.
“Inderdaad” zei de ander, “maar hoe weet u dat?”
“Nou”, zei de persoon in de ballon: “alles wat u zegt is technisch gesproken en feitelijk juist, maar ik heb helemaal niets aan die informatie. En al met al ben ik nog steeds verdwaald en stort ik bijna neer.”
“De persoon op de grond zei: “U bent zeker ondernemer in de flexbranche?”
“Dat klopt”, zei de man in de ballon: “maar hoe weet u dat?”
“Eenvoudig. U heeft geluk dat u nu de wind mee heeft. Maar u heeft geen idee waar u bent. U weet al helemaal niet waar u naartoe gaat. U heeft iets beloofd terwijl u geen idee heeft hoe u die belofte moet waarmaken en gebruikt nog een heteluchtballon. En nu verwacht u dat ik uw probleem oplos. U verkeert nog steeds in dezelfde positie als voor wij elkaar ontmoetten, maar op een of andere manier is het nu ineens mijn schuld.”
Deze blog van Don van Hal (Digivotion) is eerder gepubliceerd op de website van Digivotion.
Lees ook: Flexevent: ‘Flexondernemer, zit je in kraamkamer of sterfhuis?’