Flexevent: ‘Flexondernemer, zit je in kraamkamer of sterfhuis?’

0

Ruim 60 aanwezige flexondernemers discussieerden gistermiddag tijdens het FlexEvent op de Golfbaan Naarderbos over de toekomst van flex. Het Flexmarkt-evenement werd ruw verstoord door actievoerders van FNV. Maar de uitzendondernemers kregen waarvoor zij kwamen, namelijk weten waar zij staan met hun bedrijf in deze tijd van digitalisering. ‘Flexondernemer, is de markt waarin je je bevindt een kraamkamer of een sterfhuis?’

Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt en dagvoorzitter tijdens het FlexEvent, gooide met die vraag meteen de knuppel in het hoenderhok. “Want we bevinden ons midden in de vierde industriële revolutie. Alles verandert, en de kansen die dat biedt worden bedreigingen als je ze niet grijpt.”

Flexmarkt enquête

De digitalisering vormt zowel kansen als bedreigingen voor de uitzendbranche. Dat blijkt ook uit een enquête van Flexmarkt in de aanloop naar het FlexEvent.
12% van de flexondernemers denkt dat in hun markt door digitalisering veel banen zullen verdwijnen. Ruim een op de drie flexondernemers weet dit (nog) niet.
Aan de andere kant denkt ook 11% dat digitalisering en AI hun uitzendbureau veel werk zal opleveren. Ook hier is een grote groep (44%) die dat nog niet zegt te weten.

‘Gevaarlijke tijd’

Spreker Han Mesters (ABN) noemt dit ‘een gevaarlijke tijd’. Juist omdat het goed gaat en uitzendbureaus hun omzet nu zien groeien, dreigt het gevaar dat zij zich niet tijdig aanpassen. “Ja, het gaat goed, maar de disruptie door digitalisering zet onverminderd door. Straks komt onvermijdelijk weer een periode van laagconjunctuur. Voor uitzendbureaus die zich dan niet aan de veranderende markt hebben aangepast komt de klap dan dubbel zo hard aan.”
Probleem is volgens Mesters dat uitzendbureaus ‘cyclisch’ blijven werken, terwijl er structurele veranderingen plaatsvinden.

Business model ‘op’

Mesters geeft aan de hand van Martec’s Law aan dat technologie veel sneller (exponentieel) groeit, terwijl organisaties langzaam (logaritmisch) veranderen. Dat maakt dat ook uitzendbedrijven over het algemeen moeite hebben zich tijdig aan de markt aan te passen. Hoe weet je nu of jouw business model dringend aan vernieuwing toe is?

Volgens Mesters zijn de volgende signalen een teken dat er broodnodig verandering moet komen in je organisatie:

  • Nieuwe innovaties leveren steeds kleinere verbeteringen op
  • Medewerkers hebben moet om met ideeën te komen om bestaande producten en diensten te verbeteren
  • Klanten geven aan dat nieuwe alternatieven in toenemende mate beschikbaar zijn voor hun behoeften
  • Het probleem wordt zichtbaar in de financiële cijfers (brutowinst) en kpi’s

Probleem is volgens Mesters dat deze aanwijzingen vaak worden genegeerd. De reden: de meeste mensen zijn in de top van de organisatie gekomen door hun succes met het bestaande business model. Vandaar dat je in eerste instantie een ontkenningsreactie ziet, gevolgd door pogingen nog zoveel mogelijk uit het oude business model te persen.

Vliegwieleffect AI

Trendwatcher Jarno Duursma waarschuwde op het FlexEvent dat AI de arbeidsmarkt veel sneller doet veranderen dan wij denken. “Kunstmatige intelligentie, chatbots en virtuele assistenten gaan ons werk overnemen of sterk beïnvloeden de komende jaren.”
Het tijdperk van de zelflerende machine is nu nog in de beginfase, maar hoe beter de systemen worden, hoe meer ze zullen worden toegepast. En hoe meer ze worden toegepast, hoe beter ze worden. En dankzij het ‘vliegwieleffect’ dienen de kansen en bedreiging voor de flexondernemer zich veel sneller aan dat wij nu verwachten.”

Toekomst van recruitment

Ralf Knegtmans, managing partner en mede-eigenaar van De Vroedt & Thierry. Knegtmans, gaf in zijn presentatie aan dat kunstmatige intelligentie (AI) ook een enorme invloed op het werk van de recruiter. Die moet een verstandige afweging gaan maken tussen mens en online tools. En ook de selectiecriteria bij het vinden van toekomstig talent veranderen volgens Knegtmans door de digitalisering. “Leer- en aanpassingsvermogen zijn straks belangrijker dan kennis en ervaring.”

Anti-flex actie FNV

Juist op het moment dat Han Mesters aan de hand van CBS-cijfers aantoonde dat het aantal werkenden met vaste contracten sneller groeide dan flexcontracten werd zijn presentatie onderbroken door ruim 20 actievoerders van FNV Young & United. Zij scandeerden leuzen en boden hun ‘Blik op de toekomst aan’ waarin zij pleiten voor minder flex en meer zekerheid voor jongvolwassenen. In hun ogen zijn werkgevers ‘flexverslaafd’ en werken de ‘flexbobo’s’ (lees: uitzendbureaus) daar aan mee tegen ‘riante vergoedingen’.

 

Over Auteur

Reageer