‘Met een flexibel platform ben je altijd voorbereid op wijzigingen in de backoffice’

0

Tigris biedt arbeidsbemiddelaars een allesomvattend softwareplatform waarmee je optimaal voorbereid bent op wijzigingen in je backoffice. Teamlead Consultancy Gijsbert Clements en teamlead Customer Success Dean Versteeg leggen uit waarom de keuze voor het Salesforce-platform daar zo’n belangrijke rol in speelt. “Je hoeft niet meer om te kijken naar de impact van wijzigingen op je backoffice.”

De doelstelling van Tigris was vanaf het begin het bieden van een totaaloplossing voor flexbedrijven: alles op hetzelfde platform kunnen doen zonder dat je allerlei dingen aan elkaar hoeft te knopen, legt Versteeg uit. “Dankzij die unieke propositie groeien we hard. Wij bieden als enige zowel een frontoffice- als een backofficeoplossing integraal op het Salesforce-platform.”
Salesforce is wereldwijd aanbieder van cloudbased CRM-software. Het is een low-codeplatform met een eenvoudige programmeertaal en dat maakte het zo geschikt om ook een backoffice-service op te bouwen, zegt Clements. “Het is in de basis een CRM-platform waar we een ATS en een volledige mid- en backofficeapplicatie op hebben gebouwd voor plaatsingen, contracten, urenregistratie, facturatie en verloning.”
Een van de voordelen van het platform is dat het open is: “In de basis is het mogelijk om alle data via API’s te ontsluiten. We bieden op basis van dat platform al een sterke standaard voor klanten, maar als die iets specifieks willen, dan kunnen we altijd een externe applicatie aan Tigris koppelen.”

Direct profiteren

Wel sluit Tigris qua softwareontwikkeling zoveel mogelijk aan bij de Salesforce-standaarden. “Klanten profiteren allemaal en direct van alle ontwikkelingen binnen het Salesforce-ecosysteem. Alle wijzigingen kunnen we doorvoeren in het centrale pakket en in één keer beschikbaar maken voor alle klanten. Die hebben altijd dezelfde versie, dus alle software die wij ontwikkelen is in potentie ook direct voor al onze klanten beschikbaar.”

Pluspunt

Die centrale aanpak is een pluspunt nu de regelgeving voor de flexmarkt sterk aan verandering onderhevig is. “De markt ligt onder een vergrootglas in Den Haag. Het wordt steeds minder flex en steeds meer vast: denk aan het afschalen van de termijn voor tijdelijke contracten of het beperken van het aantal tijdelijke contracten. Wij hebben ervoor gekozen om zulke variabelen in het systeem automatisch centraal aan te passen zodat alle klanten in één keer up-to-date zijn en blijven voldoen aan de wet- en regelgeving. Wijzigingen zijn soms last-minute en die kunnen we snel doorvoeren”, zegt Versteeg.
Juist vanwege het last-minutekarakter van sommige wijzigingen is het belangrijk dat een flexbedrijf tijdig aan zijn opdrachtgevers kan melden dat een tarief omhooggaat, bijvoorbeeld door een verhoging van het cao-loon. Dat is ondervangen in het systeem, zegt Clements. “Wij hebben een functionaliteit waarmee je zulke wijzigingen in een keer kunt doorvoeren: richting medewerkers, maar ook richting klanten. Je kunt dus in bulk loon en extern tarief in één klap wijzigen. Wij willen de administratieve last voor onze klant zo veel mogelijk verlichten. Ook voor medewerkers: de ureninvoer willen we bijvoorbeeld zo makkelijk mogelijk maken.”

Actueel

Een belangrijk voordeel dat Tigris flexibel maakt, is volgens Versteeg dat er geen oud onderliggend systeem is dat steeds bijgewerkt moet worden. “Zoiets is minder flexibel dan de SaaS-software van tegenwoordig. Dat zorgt ervoor dat wij alle wijzigingen van de laatste jaren makkelijk kunnen bijbenen.” Cloudbased werken betekent ook dat allerlei beveiligingsupdates snel en overal worden doorgevoerd. “Salesforce is met duizenden mensen continu bezig om het platform up-to-date te houden. Daardoor blijven we altijd actueel op beveiligingsgebied. Dat is cruciaal als je met gevoelige gegevens werkt.”

Cocreatie

Ondanks de focus op standaardisatie en automatisering – factureren kan bijvoorbeeld al met één druk op de knop – heeft Tigris wel degelijk oog voor maatwerk. “Onze klanten zijn allemaal bemiddelaars, maar wijken in de backofficeprocessen toch sterk af. Wij kunnen bovenop de generieke basis klantspecifiek processen en workflows inrichten ”, zegt Versteeg. “Zo ondersteunen we het hele spectrum van uitzenden, detacheren, zzp-bemiddeling en payroll.”
Daarbij staat partnerschap met de klant centraal: “We vinden het gaaf om met klanten in cocreatie nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Een klant met een andere backoffice-applicatie was bijvoorbeeld overgestapt op Tigris en gebruikte een app voor het verwerken van de gewerkte uren: die werden automatisch ontrafeld om het medewerkers zo makkelijk mogelijk te maken. Die hoefden alleen maar de werktijden in te voeren. Voor die klant hebben we binnen ons platform een soortgelijke ontrafelaar ontwikkeld, zodat die binnen onze mobiele app gebruikt kan worden.”

Begeleiding en advies

Klanten die over willen stappen, worden begeleid bij de implementatie, zegt Versteeg. “Naast de technische inrichting hebben we oog voor het changemanagement: mensen moeten ook weten waar ze aan toe zijn. Voor veel van de technische aspecten maken we gebruik van de Salesforce-infrastructuur. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld een dataconversie relatief eenvoudig uitvoeren. Dat hoeft geen vertragende factor te zijn in het implementatietraject.”
Voor bureaus die zelf werkgever zijn heeft Tigris bovendien een aanvullende dienst, zegt Clements. “Wij zagen soms dat er wat gebrek aan kennis was en hebben daarom backoffice-dienstverlening geïntroduceerd. Naast onze rol als pure softwareleverancier kunnen we ook naast onze klant gaan zitten en zorgen voor correcte verloning. We kunnen dus desgewenst een adviserende rol vervullen zodat de klant het werkgeverschap zo goed mogelijk kan invullen.”

De software van Tigris is modulair opgebouwd; organisaties kunnen dus zelf kiezen welke onderdelen ze af willen nemen. “We kijken samen met een klant wat voor hen de beste set-up is om die specifieke organisatie naar het volgende niveau te helpen. Daarbij proberen we onze klanten ook steeds weer te verrassen met nieuwe innovaties.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tigris.

Over Auteur

Reageer