Nieuwe post-HBO cursus recruitment

0

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) start op 6 maart met de Post HBO cursus recruitment. “Dit is een mooie stap in de professionalisering van het recruitmentvak.”

De post-HBO cursus recruitment geldt als een aanvulling op de bestaande hr-opleiding en is bedoeld voor hr-professionals en recruiters.

Interactief programma

Ellen van Dieren, zelfstandig, recruitment trainer/docent, heeft de cursus samen met de HvA opgezet en zal deze ook verzorgen. Van Dieren: “De HvA ziet ook dat werving en selectie steeds belangrijker wordt en investeert daarom hierin. Dit is een mooie stap in de professionalisering van het recruitmentvak.”
Post HBO cursus recruitment biedt een gevarieerd programma met naast klassikale lessen veel interactie en een on demand-kennisaanbod. In de vijf weken die de cursus duurt zitten drie lesdagen, maar ook twee webinars – kennissesies van 2 uur – die de cursisten kunnen volgen op het moment dat het hen uitkomt. Ook geven experts uit het vak gastcolleges.  Daarnaast biedt de online community – die ook na de cursusperiode blijft bestaan – toegang tot blogs, podcasts, whitepapers en andere (praktijk)kennis. Voor meer informatie, kijk op de site van de HvA.

 Visie op recruitment

Ellen van Dieren spreekt regelmatig op congressen en evenementen over haar visie op recruitment. Een vak dat zich in razend tempo ontwikkelt, zeker nu de arbeidsmarkt zo kandidaatgedreven is. Van Dieren: “Het is niet meer zo dat je een vacature binnenkrijgt, die uitzet en kunt afwachten wat er gebeurt.”
Een recruiter moet volgens haar tegenwoordig alle facetten beheersen, van marketing, dataverwerking tot communicatie. De technologie heeft een enorme sprint genomen en de recruiter moet inzicht hebben in de data, maar in het sourcen op zich is de recruiter niet meer onderscheidend.  “Dat ‘trucje’ kent de recruiter nu wel. Het commitment, het binden en behouden van talent is de grote uitdaging.” En daar komt volgens Van Dieren veel meer bij kijken, zoals het opbouwen van een relatie met de kandidaat door persoonlijk contact.
De recruiter anno 2019 is een branding expert, volgens Van Dieren. En wel op drie vlakken: employer branding (werkgeversmerk), job branding (aantrekkelijke functie voor de kandidaat?) en personal branding (wat is jouw online positie (bekendheid, imago) als recruiter?). “Een goede recruiter zorgt dat hij of zij daarin onderscheidend is.”

Ellen van Hierden De Recruitment Trainer
Ellen van Dieren heeft een rijke ervaring in recruitment. Zij heeft ruim tien jaar gewerkt bij Timing als intercedent, vestigingsmanager en trainer. Daarnaast werkte zij voor de Intelligence Group en later als recruitment docent aan de Academie voor Arbeidscommunicatie. Vanuit haar eigen bedrijf De Recruitment Trainer geeft zij (in-company) trainingen aan hr en recruitment-afdelingen van bedrijven. Ook verzorgt zij namens de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onder meer de Post HBO cursus recruitment die in maart van start gaat.

 

 

Over Auteur

Reageer