De power van platformen in de flexmarkt

0

Er is sprake van een belangrijke economische verschuiving. Die verschuiving speelt al een tijdje en in verschillende branches heeft dit al voor flink wat opschudding gezorgd. Veel organisaties in die branches zagen deze verandering niet aankomen. Ja, toen het te laat was en de verandering al had plaatsgevonden. Het goede nieuws is dat jij nu al weet dat de rol van platformen ook in de flexbranche groter wordt. Hoe kun je hiervan profiteren?

Start-ups en kleine organisaties concurreren steeds vaker met oudgediende reuzen in een branche. Ga maar na: Uber zet de taxiwereld op zijn kop en het ooit zo expert machtige Ford – waar meer dan honderd jaar geleden de basis voor de lopende band en het scientific management lag – steekt schril af bij de successen van het nog geen twintig jaar oude Tesla. Wat de overeenkomst is tussen die nieuwe organisaties? Zij hanteren een zogenaamde platformstrategie. Een statig pand op een zichtlocatie is voor deze organisaties veel minder relevant dan een goed geolied online platform. Via dat platform nemen ze hun klanten bij de hand, betreden snel en gemakkelijk nieuwe markten, integreren producten en diensten, laten andere partijen mee innoveren en betrekken gebruikers bij hun innovaties. Succesvolle platformen versterken zichzelf en lijken daardoor al snel onverslaanbaar.

Ook in de flexmarkt

Platformen betreden ook de flexmarkt en zullen ook daar disruptief te werk gaan. De arbeidsmarkt is er per definitie geschikt voor want de arbeidsmarkt is immers een plek waar vraag en aanbod (van arbeid) bij elkaar worden gebracht. Gebaseerd op onderzoek voorspelde ING al in 2018 dat 70% van de uitzendbranche zijn omzet kan verliezen als zij niet inspelen op de technologische ontwikkelingen. Dat lijkt misschien een pessimistische boodschap, maar nu heb je nog de kans om zelf in actie te komen. Zelf een platform opzetten, naar je eigen wensen en mogelijkheden. Want doordat een platform schaalbaar is, kun je ook als kleine speler het verschil maken. Net zoals Tesla tegenover Ford.

Met menselijke touch

Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt voor veel ondernemers is het wel dat de stap naar online werken onmisbaar is geworden. Als je alles digitaal regelt, van vacature tot loonstrook, kun je altijd en overal bij je gegevens. Dat geldt voor jouw organisatie, maar denk ook aan je klanten en de uitzendkrachten. Iedereen wordt ondersteund waardoor processen beter op elkaar aansluiten, ook in tijden dat fysiek contact lastig is.

Alles kun je in één en hetzelfde platform kwijt: digitaal dossier, onboarding, vacatureoverzicht, urenverwerking, zelfs je werving en selectie. Koppel alle relevante onderdelen voor jouw organisatie. Kies alleen de beste leverancier op elk deelgebied voor jouw organisatie en geef jouw klanten en uitzendkrachten telkens dezelfde ervaring – in je eigen huisstijl – met welk proces ze ook bezig zijn. Jij kunt je aandacht volledig vestigen op datgene waar je goed in bent: het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Jij maakt het verschil door je persoonlijke aandacht. Daar is nog steeds behoefte aan. Zelfs als fysieke nabijheid niet kan – zoals we nu hebben meegemaakt – blijft contact essentieel. Ook via (video)bellen, appen of op een andere manier. Met een platform breid je de contactmogelijkheden alleen maar uit.

Twee lessen van het coronavirus

Als je kijkt naar de recente ontwikkelingen rondom het coronavirus kun je twee relevante lessen trekken die ook van toepassing zijn op de opkomst van platformen. Op de eerste plaats overviel het virus Nederland en de rest van de wereld. Opeens kwam alles tot stilstand. De manier waarop het virus zich over de wereld verspreidde en niet te stuiten bleek, toont een opvallende gelijkenis met de opkomst van platformen. Eind vorig jaar waren er de eerste berichten over een virus in China. De eerste reflex is om het weg te wuiven: ‘dat gebeurt wel vaker’.

Vanaf die eerste berichten tot de eerste besmetting in Nederland (eind februari) en de intelligente lockdown (half maart) is er in korte tijd veel veranderd over dat ‘griepvirus’. Heel lang is het er niet, maar opeens is het er wel en zit je met strenge maatregelen of zelfs in lockdown. Datzelfde geldt ook voor de opkomst van platformen. Nu is de tijd dat je de stap nog kunt zetten. Voor je het weet, ben je te laat om nog actie te ondernemen.

Een tweede les die je kunt leren van de coronacrisis is de duidelijke shift naar online. Opeens mag je niet meer met elkaar in dezelfde ruimte zijn en wordt het belang van online aanwezigheid opeens veel groter. Twee jaar geleden was het ook al mogelijk om te videoconferencen, maar de urgentie ontbrak. Nu is de urgentie er wel en zetten mensen de stap naar online. Dit versnelt de opkomst en ontwikkeling van platformen in diverse branches en zeker ook in de flexbranche.

Focus op je kracht

Je klanten kiezen voor jouw organisatie omdat jij het verschil maakt voor hen. Omdat jij zo goed op de hoogte bent van alle wet- en regelgeving in een bepaalde branche. Omdat jij aandacht schenkt aan je klanten op een persoonlijke manier. Het belangrijkste voor je klanten is verbinding. De klik moet er zijn en die klik heeft voortdurend aandacht nodig. Laat je niet afleiden door helemaal zelf een platform te ontwikkelen, dat kost onnodig veel tijd die je beter kunt besteden aan het matchen van de juiste persoon met de juiste baan.

Bepaal welke toepassingen van welke leverancier voor jou toegevoegde waarde hebben en laat Akyla het platform ontwikkelen. Doordat je de beste systemen van de beste leveranciers op jouw platform met elkaar verbindt, ontstaat uiteindelijk het platform dat volledig werkt en uitziet zoals dat bij jouw organisatie past. En dat zorgt er weer voor dat jouw klanten zich extra gelukkig voelen bij jouw organisatie.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Akyla

Over Auteur

Reageer