Studenten en sociale media, ASA en Studentenwerk komen er niet uit

0

Passen studenten en starters hun sociale media-profielen aan wanneer ze gaan solliciteren? Uitzenbureaus ASA en StudentenWerk komen er niet uit.

Beide uitzendbureaus, gespecialiseerd in uitzendwerk voor studenten, deden onderzoek naar studenten en sociale media. ASA vroeg 200 studenten en starters of zij hun online netwerk gebruikten om een baan te vinden. Het antwoord was een overweldigend "nee", namelijk 65 procent. Slechts 14 procent gebruikte het netwerk actief om te zoeken. De meest genoemde reden was dat sociale media voor sociale zaken zijn, niet voor werk.

StudentenWerk vroeg 1100 studenten of zij hun hyves- of Facebookprofiel aanpasten wanneer ze op zoek gaan naar een baan. Ook hier zei de meerderheid, 87 procent, "nee". De meesten (59 procent) vinden hun profiel geschikt voor de ogen van potentiële werkgevers, terwijl 28 procent vindt dat de werkgever hen moet nemen zoals zij zijn. Een minderheid van 13 procent haalt ongepaste foto’s en filmpjes weg of maakt zichzelf zelfs nog iets interessanter voor de werkgever.

Dat is in regelrechte tegenspraak met de conclusie die ASA trok in haar onderzoek. Daar gaf 62 procent aan wel degelijk het profiel aan te passen of af te schermen wanneer ze serieus op zoek zijn naar werk. Slechts 5 procent van de ondervraagden in dat onderzoek vond het niet belangrijk of de potentiële werkgever de pagina kon zien. 

Recruiters gebruiken steeds vaker sociale media om achtergrondinformatie over een kandidaat te krijgen. StudentenWerk vroeg de kandidaten wat zij zelf daar eigenlijk van vinden. De meningen waren verdeeld 49 procent vond het niet kunnen en beschouwt sociale media als niet werk-gerelateerd. 51 procent vond het geen probleem. 

Over Auteur

Reageren is niet mogelijk.