Studenten en sociale media, ASA en Studentenwerk komen er niet uit

2

Passen studenten en starters hun sociale media-profielen aan wanneer ze gaan solliciteren? Uitzenbureaus ASA en StudentenWerk komen er niet uit.

Beide uitzendbureaus, gespecialiseerd in uitzendwerk voor studenten, deden onderzoek naar studenten en sociale media. ASA vroeg 200 studenten en starters of zij hun online netwerk gebruikten om een baan te vinden. Het antwoord was een overweldigend "nee", namelijk 65 procent. Slechts 14 procent gebruikte het netwerk actief om te zoeken. De meest genoemde reden was dat sociale media voor sociale zaken zijn, niet voor werk.

StudentenWerk vroeg 1100 studenten of zij hun hyves- of Facebookprofiel aanpasten wanneer ze op zoek gaan naar een baan. Ook hier zei de meerderheid, 87 procent, "nee". De meesten (59 procent) vinden hun profiel geschikt voor de ogen van potentiële werkgevers, terwijl 28 procent vindt dat de werkgever hen moet nemen zoals zij zijn. Een minderheid van 13 procent haalt ongepaste foto’s en filmpjes weg of maakt zichzelf zelfs nog iets interessanter voor de werkgever.

Dat is in regelrechte tegenspraak met de conclusie die ASA trok in haar onderzoek. Daar gaf 62 procent aan wel degelijk het profiel aan te passen of af te schermen wanneer ze serieus op zoek zijn naar werk. Slechts 5 procent van de ondervraagden in dat onderzoek vond het niet belangrijk of de potentiële werkgever de pagina kon zien. 

Recruiters gebruiken steeds vaker sociale media om achtergrondinformatie over een kandidaat te krijgen. StudentenWerk vroeg de kandidaten wat zij zelf daar eigenlijk van vinden. De meningen waren verdeeld 49 procent vond het niet kunnen en beschouwt sociale media als niet werk-gerelateerd. 51 procent vond het geen probleem. 

Over Auteur

2 reacties

  1. Janneke Heus op

    Grappig dat beide studentenbureaus zo’n verschil in uitkomst hebben. Duidelijk is wel dat het onderzoek van StudentenWerk gezien het aantal reacties representatiever is. Ook als je de 2 sites en businessmodellen bekijkt lijkt het er op dat StudentenWerk een veel betere inzage heeft in online werving, socialmedia en web 2.0. Wellicht het voordeel van een uitzendbureau wat niet onder een beursgenoteerd bedrijf valt??

  2. Karlijn Fiesler op

    Interessante uitkomst van beide partijen. Zo interessant dat ik er op het weblog van StudentenWerk in het weekoverzicht van GenY&Einstein (http://www.studentenwerk.nl/weblog/41-generatie-y-einstein-weekoverzicht-week-30) nog een artikel aan heb gewijd. Allereerst kun je kijken naar het aantal respondenten dat is ondervraagd. 200 mensen is veel, maar is het echt representatief? Vaak genoeg gebeurt het me dat ik een uitslag van een onderzoekspoll nog 3 keer zie verschuiven, naarmate de respondenten toenemen. Maar aangezien de verschillen tussen onze uitslagen zo groot zijn, hou ik deze optie maar voor gezien.

    Hierna is de vraag, is het onderzoek van ASA een poll geweest of een onderzoek met open vragen? Of was het een enquete waarin echt doorgevraagd werd? Doorvragen beinvloeden natuurlijk ook de uitslag.

    Last but not least: Wat voor jongeren zijn het eigenlijk die aan het onderzoek meedoen? In welke positie verkeren ze op het moment van onderzoek? De samenstelling van je doelgroep heeft natuurlijk alles te maken met de antwoorden die je vergaart.

    StudentenWerk beschikt over een actieve database van ruim 670.000 ingeschreven profielen van studenten. 40% Hiervan volgt een Hbo-opleiding, 32% doet MBO en 28% studeert aan de universiteit. Onze onderzoekspoll werd de afgelopen 2 weken op de persoonlijke profielpagina geplaatst van de studenten. Dit betekent dat de respondenten dus inloggen, voordat ze hun antwoord geven. En dit betekent weer dat het overgrote deel van de respondenten op dat moment dus ook werkelijk op zoek is naar een baan, of dat ze op dat moment al via StudentenWerk een baan hebben. Er is geen andere reden om in te loggen.

    Wellicht ziet de samenstelling bij ASA er heel anders uit en kan het uitzendbureau hier nog wat over toelichten?

    Zo wordt het dan eindelijk een keer mogelijk om onze marketeers wat duidelijkheid te verschaffen. En de Flexmarkt niet te vergeten!

Reageer