Initiatief nemen heeft veel voordelen. Je kunt laten
zien waartoe je eigenlijk in staat bent. Je onderscheidt jezelf van de massa. En
je kunt nieuwe manieren vinden om plezier in je werk
te krijgen.
De volgende tips kunnen u helpen gemakkelijker initiatief te nemen:
- Laat je huidige werkzaamheden er niet onder lijden. Pak alleen een nieuwe klus, verantwoordelijkheid of insteek aan als je er helemaal klaar voor bent.
- Kijk naar de voordelen voor de mensen om je heen. Een goed initiatief is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor collega’s, klanten of andere relaties.
- Bepaal de waarde en de kosten van het initiatief. Een goed idee is een betaalbaar idee dat de moeite en de investering er dubbel en dwars uithaalt.
- Vergroot de reikwijdte van je initiatieven. Wat goed is voor jouw vestiging kan ook prima werken voor de hele uitzendorganisatie.
- Durf risico’s te nemen. Niemand kan je vooraf vertellen of je plan zal slagen. Probeer in ieder geval een analyse te maken van de slaagkans en van de gevolgen van een flop. Maak een worst case scenario. En huil niet te lang als dat scenario uitkomt…
Auteur: Inge Berg