Welke criteria vindt de sollicitant belangrijk?

0

Sollicitanten vinden vooral taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61%). Dat zijn de belangrijkste redenen om te solliciteren. Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (37%) en carrièrekansen (36%). Ook de online reputatie van een werkgever speelt een cruciale rol.

Dat blijkt uit onderzoek van Indeed onder 500 werkenden in Nederland.

Andere criteria die potentiële kandidaten doet besluiten om te solliciteren zijn werkgeversreputatie (34%), arbeidsvoorwaarden en andere voordelen die het bedrijf biedt (32%), producten en/of diensten die het bedrijf levert (21%) en de merknaam van het bedrijf (5%).

Algemene informatie

Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, geeft ruim twee derde aan dat algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken, het belangrijkste criterium is om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature. Opvallend is, dat dit percentage bij werknemers vanaf 45 jaar hoger ligt. Ruim 72% van deze leeftijdsgroep geeft aan dat dit het belangrijkste is. Bij jongeren tot 24 jaar is dit slechts 46%.
“Het onderzoek laat zien dat veel oudere sollicitanten graag willen weten wat de baan inhoudt en hoe het is om bij de organisatie te werken”, aldus Anouk Kon van Indeed. “Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat zij vaak meer ervaring hebben en mogelijk gerichter op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging die nauwer aansluit bij hun wensen.”
Oudere werknemers hechten minder waarde aan een bekende organisatienaam. Jongeren tot 24 jaar vinden dit met ruim 63% belangrijk tot extreem belangrijk, onder 55-plussers is dit slechts 29%.

Online reputatie

Als er online geen informatie beschikbaar is over de reputatie van de potentiële nieuwe werkgever, is dit vooral voor jongeren een probleem; 64% van hen zou in dat geval niet solliciteren. Een opvallende 81% van de jongeren spreekt zelfs over wantrouwen en 82% twijfelt zelfs over het daadwerkelijk bestaan van de baan.
Reputatie blijkt trouwens van belang voor alle respondenten: gemiddeld geeft 46% aan niet te solliciteren als er online geen reputatie-informatie te vinden is.

Bij een negatieve onlinereputatie neemt het wantrouwen toe naarmate de leeftijd van de sollicitant toeneemt. Bijna 56% van de respondenten geeft aan de organisatie enigszins of sterk te wantrouwen bij een negatieve onlinereputatie. Bij jongeren is dit slechts 36% en dit loopt op tot 62% procent bij 55-plussers.
Anouk Kon: “De beschikbaarheid van online-informatie is vooral cruciaal voor jongeren, maar de toon ervan blijkt vooral voor ouderen belangrijk te zijn. Zeker als die negatief is.”
Wanneer er sprake is van een slechte onlinereputatie, maar een goede reputatie van de specifieke afdeling bij een werkgever, zegt gemiddeld 24% niet te solliciteren. Onder ouderen is dit 32%.

Bron: Indeed

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer