Menselijk contact onmisbaar in recruitment

0

Hoewel nieuwe technologieën het recruitmentproces makkelijker en sneller maken, blijft menselijk contact essentieel om toptalent aan te trekken en te behouden.

Dat blijkt uit een onderzoek van Indeed onder 500 Nederlandse werkzoekenden.

De vacaturesite bekeek de verschillende fasen in een recruitmentproces: de ontdekkings-, de sollicitatie- en de gespreksfase. Bij elke fase blijkt een oprechte menselijke connectie een cruciale rol te spelen.

Sander Poos, managing director Benelux van Indeed: “Ons onderzoek toont aan dat kandidaten een goede match met hun passies en waarden willen, en dat zij zoeken naar signalen van vertrouwen bij hun potentiële nieuwe werkgever in elke fase van het recruitmentproces. Als toekomstige werkgevers niet snel reageren, beschadigen zij in het ergste geval hun reputatie als werkgever en verkleinen zo hun talentenpool. Mijn advies is dan ook: behandel kandidaten alsof ze de beste klanten van de organisatie zijn.”

Beoordelen vacature

uit dit onderzoek blijkt ook dat werkzoekenden al in een vroeg stadium beoordelen of de vacature overeenkomt met hun vaardigheden en passies. Zo gaat 35% na of ze passie voelen voor de beschreven werkzaamheden en beoordeelt 35% in hoeverre de functie voldoet aan hun basisbehoeften rondom vergoedingen, arbeidsvoorwaarden en locatie. 38% bekijkt hoe goed een vacature past bij hun vaardigheden, kwalificaties en ambities.

Reactie op sollicitatie

Op de vraag wat een organisatie kan doen om vertrouwen te kweken, antwoordt 53% dat het fijn is als de sollicitatie binnen een redelijke termijn wordt bekeken en dat het bedrijf daarna snel contact opneemt. Slechts 15% van de werkzoekenden in Nederland geeft aan binnen één dag na hun sollicitatie een reactie te ontvangen. 43% krijgt reactie binnen een week en 31% geeft aan binnen enkele weken een reactie te krijgen. Hoort een sollicitant helemaal niets, dan zegt 73% een negatief beeld van een bedrijf te krijgen.

Interesse tonen in kandidaten

Daarnaast vindt ruim de helft van de werkzoekenden (53%) het positief voor het vertrouwen als een bedrijf actief interesse toont in wie zij zijn en bekend zijn met hun achtergrond. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 41% van de ondervraagden het snelst een vertrouwensband voelt bij oprechte gesprekspartners.

Eerste indruk

Verder vindt 37% het belangrijk dat de organisatie tijdens het gesprek inzicht geeft in de teamdynamiek en de bedrijfscultuur. De eerste indruk van leidinggevenden en collega’s heeft veel invloed: meer dan de helft van de ondervraagden zou zelfs een flinke salarisverhoging afslaan als ze daarmee voorkomen dat ze in een omgeving moeten werken, waarin ze zich niet prettig voelen.

Bron: Indeed

Lees ook:

 

Alles weten over de stand van de flexmarkt en de verwachte ontwikkelingen waar je als flexondernemer mee te maken krijgt? Kom naar het FlexEvent op 29 mei a.s. Inschrijven kan online via event.flexmarkt.nl.

 

 

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer