Zelfmanagement

0

Mensen hebben een bepaalde baan niet alleen omdat zij
de juiste papieren of ervaring hebben. Wat vooral telt, is het idee dat een
medewerker iets kan toevoegen aan een functie of takenpakket. Echt iets
toevoegen lukt alleen als je jezelf goed kent en weet wat je wilt. Goed
zelfmanagement dus.

Je kunt jezelf beter managen op de volgende drie manieren.
  1. Zorg ervoor dat je jezelf goed kent.
    Ken je mogelijkheden en tekortkomingen. Denk eens na over fouten en successen uit het verleden. Analyseer je dromen voor de toekomst. Ga met de uitkomsten van deze analyse op een bewuste manier mee om.

     

  2. Weet welk soort werk je graag doet en onder welke omstandigheden je optimaal functioneert.
    Werk je het liefst de hele dag met anderen? Praat je graag? Doe je graag uitzoekwerk? Wat zijn ideale omstandigheden voor jou? Werken in de stad? Of om de hoek? Fulltime werken? Of meer tijd overhouden voor hobby’s of je gezin?

     

  3. Maak een carrièreplan:
    stippel een weg uit naar je eigen droombaan. Denk na over haalbare doelen. Bedenk wat er voor nodig is om dit te bereiken: een extra opleiding. Verhuizen. Of gewoon een goed gesprek met je leidinggevende.
     

Auteur: Inge Berg

Over Auteur

Reageer