Verbale communicatie

0

Binnen het uitzendbureau is optimaal communiceren
essentieel. Helaas komt het vaak voor dat mensen langs elkaar heen praten.
Elkaar niet begrijpen. Of geen idee hebben wat de ander zegt en bedoelt.

Aan de hand van deze voorbeelden kun je de verbale communicatie analyseren en verbeteren.
 
‘Laten we…’
Je bent een vergadering aan het plannen. Je manager komt binnen en zegt: ‘Laten we nu een lijst met deelnemers maken’. Jij weet direct wat hij bedoelt: jij maakt de lijst en hij gaat daarin krassen en strepen. Veel mensen zeggen ‘Laten we’ als zij bedoelen ‘Ik wil dat jij dat doet’. Als een directe collega zegt ‘Laten we’,  betekent dit meestal dat jullie de klus ook samen zullen klaren. De betekenis van deze uitdrukking is dus afhankelijk van degene die hem gebruikt.
 
‘Het spijt me’
Een manager zegt tegen je: ‘Het spijt me dat ik vergeten ben om tegen je te zeggen dat we gisteravond die belangrijke vergadering hadden’. Wat hij kan bedoelen is: ‘ik heb het wel tegen je gezegd, dus biedt je excuses nu maar aan voor je nalatigheid’. Je kunt daarom het beste reageren met zoiets als ‘het spijt me dat ik het vergeten ben. Het zal niet meer voorkomen.’
Als hij echt vergeten was om het vergadermoment aan je door te geven, had hij gezegd: ‘Ik baalde wel toen ik merkte dat je er gisteravond niet was. Ik realiseerde mij pas op weg naar huis dat ik het niet tegen je gezegd had’.
De les: zeg alleen ‘Het spijt me’ als je het meent, en niet als een manier om excuses aan de ander te ontlokken.
 
Gebabbel
Sociaal ‘geklets’ is zeer waardevol binnen het team. Losse opmerkingen kunnen door mannen en vrouwen echter op verschillende manieren uitgelegd worden. Stel: je zegt tegen Ans: ‘Ben je naar de kapper geweest?’ Ans voelt intuitief aan dat dit de openingszet is voor wat gebabbel en antwoordt: ‘Ja, het was echt weer eens nodig’, Jij zegt: ‘Het zit leuk, waar ben je geweest?’ Et cetera. Zeg je echter tegen Klaas: ‘Ben je naar de kapper geweest?’, dan moet je niet vreemd opkijken als hij alleen zegt: ‘Ja’. Dit is niet onvriendelijk of afwijzend bedoeld. Klaas geeft een feitelijk antwoord op een voor hem feitelijke vraag.
 
 
Auteur: Inge Berg

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer