HelloMaaS: ‘bij ons kun je zelf je freelance marketeer kiezen’

0

Online platform HelloMaaS brengt opdrachtgevers in contact met freelance marketeers. Maar niet zomaar marketeers, en niet basis van uurtje/factuurtje. ‘Bovendien weet je bij een bureau nooit wie je krijgt. Bij ons kun je zelf je marketeer kiezen.’

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de oktober-editie die recent is verschenen is dat Louise Doorn, oprichter van HelloMaaS.

Bedrijf: HelloMaaS
Oprichter: Louise Doorn
Ervaring in de branche: jarenlang heeft Doorn in Nederland en de VS bedrijven als Philips, Samsung en JPMorganChase geholpen bij het opzetten van flexibele marketingteams.
Gestart: Maart 2018
Personeel in dienst: 6

Louise Doorn is ervan overtuigd dat elk marketingteam een flexibele schil nodig heeft. Ze is oprichter van HelloMaaS. “Marketing verandert enorm snel. De afgelopen jaren waren social media de hype en zocht iedereen naar influencer-marketeers. Dit jaar gaat het juist over chatbot- en voice-marketing. Het is ondoenlijk om al die expertise in huis te hebben. Freelancers inzetten is logisch.” De bestaande freelanceplatforms voldoen echter niet, vindt Doorn. “Via platforms als Upwork kun je werk outsourcen over de hele wereld, maar voor marketeers is dat niet ideaal. Die moeten jouw bedrijf begrijpen én de markt waarin je opereert. Dat lukt slecht op afstand. En lokale platforms zoals freelance.nl bieden niet veel meer dan een database met cv’s, terwijl marketing een teamsport is. Copywriters, SEO-specialisten, artdirectors; ze moeten goed samenwerken. De uitdaging is een perfect marketingteam te bouwen.”

Geen uurtje-factuurtje

Deze service wil HelloMaaS bieden. “Kandidaten die zich aanmelden, vullen een Meyers-Briggs-test in. Die bepaalt hun persoonlijkheidstype, zodat opdrachtgevers een optimaal team kunnen samenstellen.”
Daarnaast heeft HelloMaaS een ‘Project Happiness Index’. Daarmee beoordelen teamleden tweewekelijks de samenwerking, snelheid en kwaliteit van het team. Verder kunnen opdrachtgevers ‘marketingpakketten’ inhuren, tegen een vaste prijs. “Veel bedrijven zitten niet te wachten op het uurtje-factuurtje-model van freelancers, want ze willen resultaat zien, niet slechts inspanning. Neem een kledingboetiek in Amsterdam. Die wil groeien op Instagram, maar heeft niet de middelen om een marketeer aan te nemen. Via HelloMaaS komt zo’n boetiek in contact met een freelance social media-marketeer, die ook voor grote merken werkt. Voor een vast bedrag per maand verzorgt die de social media-strategie en de posts.” Zulke abonneediensten bieden bureaus toch ook? “Jawel, maar die hebben meer overhead”, zegt Doorn. “Bovendien weet je bij een bureau nooit wie je krijgt. Bij ons kun je zelf je marketeer kiezen. Daarbij richt HelloMaaS zich op de beste 10% marketeers van Nederland.”

Tot slot heeft HelloMaaS een ‘ratingsysteem’ à la Airbnb, waarmee opdrachtgevers een kandidaat kunnen beoordelen. “En andersom. Zo krijgen opdrachtgevers een goed beeld van iemands capaciteiten, ervaring en voorkeuren.”

Ook hun tarief kunnen kandidaten beter onderbouwen als ze een goed beoordeeld profiel hebben.

Tarieven lopen uiteen

De beoordelingen, samen met de ‘Project Happiness Index’ geven ook de kandidaten waardevolle informatie, zegt Doorn. “Kandidaten leren van welke opdrachten ze gelukkig worden en bij welke opdrachtgevers ze goed presteren. Ook hun tarief kunnen kandidaten beter onderbouwen als ze een goed beoordeeld profiel hebben. De tarieven van freelancers lopen nu enorm uiteen, wat verwarrend is.”

Investeringen binnengehaald

Doorn is optimistisch over de kansen van HelloMaaS. Als voorbeeld noemt ze Upwork, dat bij de beursgang in 2018 werd gewaardeerd op 1,5 miljard dollar. HelloMaas heeft al twee grote investeringen binnengehaald. Die wil Doorn gebruiken om het product verder te ontwikkelen, het team te laten groeien en meer acquisitie te doen. “Binnen drie jaar willen we de 10% beste marketeers van Nederland op ons platform hebben. Daarna wacht het buitenland.”

Dit artikel, geschreven door Frans Tilstra, is gepubliceerd in de september-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

 

Over Auteur

Reageer