Door de opkomst van sociale media als LinkedIn, is internet steeds belangrijker geworden bij de oriëntatie op een nieuwe baan.
Al ruim een kwart van de oriëntatie via internet vindt plaats door deze nieuwe mogelijkheden, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 16.000 personen.
In 2006 gebruikte 21 procent van de respondenten internet bij de oriëntatie op een andere baan. In 2009 is dit aantal gegroeid naar 30 procent.
Mismatch
Veel werkgevers bieden hun vacatures nog op de klassieke manier aan. Doordat steeds meer mensen zich via internet oriënteren, bereiken de werkgevers op deze manier niet de gehele beroepsbevolking. Bovendien worden er steeds minder kanalen gebruikt bij de oriëntatie. Dit komt volgens Intelligence Group doordat steeds meer mensen volledig vertrouwen op internet in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Het rendement van internet stijgt ook snel, waardoor deze ontwikkeling alleen maar wordt versterkt.
“Het sterk veranderende oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking verklaart voor een deel waarom er nog steeds zo veel openstaande vacatures zijn in Nederland, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. “Vraag en aanbod matchen minder goed dan voorheen.”
1 reactie
Dit klopt, maar niet alleen dat, ook de prijs van het plaatsen van een vacature, het online beheren van een online bedrijfsprofiel moet anders aangepakt worden willen de bedrijven op het internet steevast adverteren. Op Jobcorner.com hebben we gekozen voor een aangepast business model namelijk 2,5 euro per dag dat je job online staat, en dit zonder limiet op het aantal talen waarin je de vacature wil posten. Ook integreren we het publiceren naar multiple online kanalen en sociale media (zoals Twitter, Facebook, LinkedIn). Hoewel we nog in beta aan het starten zijn, merken we toch een zeer sterke interesse bij onze doelgroep.
Christian Daems
Co-Founder Jobcorner.com