Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielssen blijkt dat het aantal personeelsadvertenties in het eerste kwartaal van 2009 gedaald is met 35,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Daling per medium
- Dagbladen: 41,8 procent
- Vak- en managementbladen: 35,9 procent
- Internet: 35,3 procent
De daling van het aantal personeelsadvertenties zegt echter niet direct iets over het vacatureaanbod van bedrijven. Wanneer er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt, gebruiken bedrijven personeelsadvertenties mede om zich te profileren. Wanneer het aanbod van werkzoekenden juist toeneemt, wordt de noodzaak om te adverteren minder en dus ook het aantal personeelsadvertenties.
Over heel 2008 was de daling 7,3 procent, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar registreerde Nielsen al een daling van het aantal personeelsadvertenties van 15,1 procent als gevolg van de intredende financiële crisis.
Opvallend is dat in de sector gezondheidszorg en welzijn het aantal personeelsadvertenties juist steeg, en wel met 34,5 procent.