De nieuwe Belgische uitzendcijfers tonen aan dat ook bij onze Zuiderburen de uitzendsector krimpt. Het aantal uitzenduren is in vergelijking met vorig jaar opnieuw gedaald.
In vergelijking met de maand maart van vorig jaar liet de uitzendsector in België een daling zien van -1,9% (uitzenduren). In januari was de daling in uitzenduren -2,4%, in februari zelfs -4,6%. Daarmee is de krimp in uitzenduren in België in het eerste kwartaal van 2019 uitgekomen op -3%. Die daling was overigens eind 2018 al ingezet. In het vierde kwartaal van 2018 was de krimp in uitzenduren in België -2,5%.
Dalende trend
In Nederland is dezelfde trend te zien. Ook bij ons daalt het aantal uitzenduren. Volgens de ABU MarktMonitor is het aantal uitzenduren in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald met -3,7%. Zowel in periode 1, periode 2 als periode 3 was er sprake van een daling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. En ook in Nederland is die daling eind vorig jaar al ingezet. In het vierde kwartaal van 2018 daalde het aantal uitzenduren met -1,6%.
Lees ook: ABN AMRO: ‘krimp uitzenduren door sterke economie’