ABN AMRO: ‘krimp uitzenduren door sterke economie’

0

De jaren van hoge groei van het aantal uitzenduren lijken voorbij, maar dat duidt niet op economische teruggang. Integendeel. De daling van het aantal uitzenduren is volledig te wijten aan het tekort aan arbeidskrachten.

Dat stelt Kasper Buiting, senior sectoreconoom bij ABN AMRO, in een interview in Flexmarkt als toelichting op de ABN AMRO in de Stand van de Zakelijke Dienstverlening van december 2018.

Uitzenders zijn grotendeels erg positief, ondanks het snel oplopende tekort aan arbeidskrachten. Maar de toename van het aantal arbeidsuren stagneert ook. Hoe verklaart u deze tegenstelling?
“Ik denk dat veel uitzendondernemers ervan uitgaan dat er qua marge wat gaat gebeuren. De prijzen van uitzenduren bleven lang gelijk, ondanks de goede conjunctuur. Die prijzen stijgen nu, onder meer door nieuwe cao’s. Blijkbaar verwachten uitzenders dat er nu ook wel wat met hun tarieven kan gaan gebeuren. Maar het kan ook heel goed zijn dat de personeelsschaarste zo nijpend wordt, dat men toch alsnog pessimistischer wordt. Maar dat is afwachten.”

Zijn er nog verschillen binnen de uitzendbranche als het gaat om tekorten aan personeel?Kasper Buiting
“Uit andere onderzoeken weet ik dat de grootste knelpunten bestaan binnen de bouw, het transport en binnen de logistiek. Daarnaast geldt dit voor de beveiliging en natuurlijk voor de IT – ook omdat het daar vaak gaat om hele specialistische functies.
Anderzijds valt het binnen de landbouw, industrie, cultuur en recreatie relatief mee. En natuurlijk zijn er allerlei manieren om een mouw te passen aan deze tekorten mensen van elders halen, ze zelf opleiden.  Maar dat is allemaal niet ideaal.”

Het aantal uitzenduren is de laatste maanden zelfs gaan krimpen. Is dit volledig terug te voeren op een gebrek aan arbeidskrachten?
“Dat is daar volledig aan te wijten. We hebben begin 2018 een publicatie uitgebracht waarin we het tekort aan arbeidskrachten in de uitzendbranche al constateerden. En ook dat ondernemers hierdoor omzet misliepen. Ondernemers zeggen het ook zelf. Ze geven, buiten de landbouw misschien, niet aan dat er sprake was van bijzondere weersomstandigheden, financiële beperkingen, of dat de vraag terugloopt. Het is puur een tekort aan personeel. Dus die factor verklaart het stagnerende urenaantal het beste. De groei is jaren dan ook heel erg hoog geweest. Tien procent, later vijf tot zeven procent.”

De uitzendbranche is vaak de kanarie in de kolenmijn: als het slechter gaat met de economie, is het de eerste sector die begint te krimpen. Is dit een teken dat de Nederlandse economie over zijn hoogtepunt heen is en misschien zelfs een recessie tegemoet gaat?
“Nee. Ik zou zeggen, dat wat we nu zien juist het resultaat is van een te sterk draaiende economie. Er zijn gewoon niet genoeg uitzendkrachten meer. Wij voorspellen voor dit jaar voor Nederland een groei van 2% en voor 2020 een groei van 1,7% – wat een normaal groeipad is. Dat is wel met het voorbehoud dat er geen gekke dingen gebeuren rond de Brexit, er geen handelsoorlog komt tussen China en de Verenigde Staten of dat bijvoorbeeld Italië niet door zijn hoeven zakt.
Wanneer er afnemende vraag is naar uitzendwerk kan de uitzendbranche een indicator zijn van een aankomende recessie. Maar van zo’n teruglopende vraag is vooralsnog geen sprake.”

Dit interview, geschreven door Fons van Lier, is eerder gepubliceerd in de februari-editie van Flexmarkt.

Lees ook:

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer