Skills gap en tekort gekwalificeerde starters baart bedrijven zorgen

0

8 op de 10 Nederlandse managers maken zich zorgen om de groei van hun bedrijf, vanwege gebrek aan de juiste vaardigheden onder medewerkers. Er is een skills gap en een tekort aan gekwalificeerde starters.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van recruitmentbureau Robert Half onder ruim 5.000 managers met wervingsverantwoordelijkheden, waaronder ruim 400 in Nederland.

Skills gap

Uit het Global Skills Report 2020 dat het World Economic Forum (WEF) vorige maand lanceerde, blijkt dat in 2022 42% van de skills voor bestaande jobs onderhevig zijn aan verandering. ‘Onder andere technologische veranderingen, disruptie en globalisatie hebben impact op onze jobs en de skills die nodig zijn om die nieuwe jobs uit te voeren’, zo stelt het rapport.

Uit onderzoek van Robert Half onder managers blijkt dat ook Nederlandse bedrijfsleiders hiervan wakker liggen. Als belangrijkste oorzaak voor het huidige gebrek aan voldoende skills noemt bijna de helft van de managers het tekort aan gekwalificeerde afgestudeerden (47%). Daarnaast noemen ondervraagden het beperkte aanbod van zowel externe stages en trainingen (43%) als interne trainingen (36%). 35% van de managers noemt de vergrijzing en uitstroom van oudere werknemers als oorzaak.

Investeren in ‘upskilling’

“De wereld verandert in razendsnel tempo en veel bedrijfsleiders ondervinden moeilijkheden om hun personeel bij te scholen in die nieuwe digitale realiteit. Investeren in ‘upskilling’ door middel van trainingen en leerprogramma’s is essentieel om bij te blijven. Het is vijf voor twaalf om de skills gap te dichten en te investeren in upskilling,” zegt Frédérique Bruggeman, managing director bij Robert Half.

Trainingen

Om het probleem aan te pakken en de (digitale) vaardighedenkloof binnen hun bedrijf te dichten, investeren Nederlandse managers in training van hun medewerkers. 38% van de ondervraagden is hiertoe bereid.

Ook in soft skills

Robert Half voorspelt dat de skills gap niet enkel ‘nieuwe’ digitale en technologische vaardigheden betreft en wijst daarbij op het groeiende belang van soft skills.  “De misvatting heerst dat we mensen voornamelijk moeten omscholen qua digitale of wetenschappelijke vaardigheden. Dat eerste is zeker nodig voor mensen die werken in een tech-omgeving, maar – hoewel dat er steeds meer worden – zien we ook een grote vraag naar specifieke vaardigheden die nodig zijn voor goede interactie met anderen. De wereld wordt steeds digitaler, maar de unieke menselijke touch, communicatievaardigheden en empathisch vermogen zijn essentieel binnen een bedrijf”, zegt Frédérique Bruggeman.

Werven tijdelijke krachten

Een aanzienlijk deel van de respondenten in het Robert half-onderzoek (28%) ziet het werven van tijdelijke werknemers als de oplossing voor komend jaar. Verder ziet 22% het werven van nieuwe vaste medewerkers als oplossing en combineert 10% het werven van vaste en tijdelijke collega’s.

Bron: Robert Half

Lees ook: Hays: mismatch op de arbeidsmarkt groeit

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer