Tekort aan personeel in klantcontactberoepen

0

Werkgevers in klantcontactcenters kampen met een tekort aan personeel. Zij hebben moeite met het vervullen van de 3.500 openstaande vacatures. 

Dat meldt het UWV.

Het aantal banen in het telefonisch en digitaal klantencontact neemt toe doordat mensen steeds meer online kopen en regelen. Dat zorgt voor werkgelegenheid. In Nederland werken op dit moment ruim 140.000 mensen in een klantcontactberoep. Dit komt overeen met 2% van de totale beroepsbevolking. Zij werken bij call centers, maar ook in de handel, het bank- en verzekeringswezen, de overheid, horeca en toerisme. Niet elk bedrijf heeft een eigen klantcontactafdeling; 30% van de bedrijven besteedt dit werk uit aan een extern facilitair contactcenter.

Arbeidsmarkt gunstig

De arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen ziet er over het algemeen gunstig uit. Dat geldt zeker voor de callcentermedewerker outbound. Ook voor beroepen als medewerker klantenservice en callcentermedewerker inbound is er een groot aantal vacatures.
UWV ziet dan ook dat werkzoekenden met werkervaring in bijvoorbeeld de verkoop, de horeca, administratie en receptionisten regelmatig overstappen een klantcontactberoep.

Andere vaardigheden vereist

Niet allen groeit de vraag naar personeel, ook de aard van het werk verandert. Online communicatiekanalen vragen om andere vaardigheden dan telefonisch communiceren. Ook zullen medewerkers klantenservice in de toekomst minder communiceren via e-mail en meer via (video)chatgesprekken, Whatsapp en direct messaging via Facebook en Twitter.

Bron: UWV

Tip! Meer weten over het aantrekken, ontwikkelen en behouden talent? Tijdens het congres Talent en Performance Management wordt u bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van performance management. Klik hier voor het volledige programma.

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer