Werkzoekenden bovengemiddeld actief op social media

0

Nederlanders die actief naar een baan zoeken zijn meer bezig met social media dan niet-werkzoekenden. Van die baanzoekers is 12 procent zelfs dagelijks bezig hun online netwerk te vergroten. Daarnaast gaat de actieve baanzoeker beduidend vaker het gesprek aan via social media door dagelijks berichten te plaatsen en te reageren op berichten van anderen.

Dit blijkt uit analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) door Intelligence Group. In totaal hebben 2.301 respondenten de vraag ‘Op welke wijze maakt u dagelijks gebruik van social media?’ beantwoord.

Actieve baanzoeker druk bezig met vergroten van online netwerk

Werkzoekenden gebruiken social media beduidend vaker om hun netwerk te vergroten dan niet-werkzoekenden. Actieve baanzoekers versturen vier keer vaker dagelijks een uitnodiging aan anderen via social media dan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast reageert 24 procent dagelijks op uitnodigingen van anderen en zoekt de actieve baanzoeker vaker de dialoog met anderen. Meer dan een op de vijf plaatst dagelijks berichten en reageert op die van anderen. Ook lezen ze vaker de berichten van hun online netwerk. Het enige onderdeel waarop actief werkzoekenden zich niet onderscheiden van niet-werkzoekenden is in het dagelijks plaatsen van foto’s. ‘Dit is een gemiste kans omdat foto’s extra opvallen in de timeline van anderen’, aldus Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Opvallen, vindbaar en zichtbaar zijn, is voor werkgevers en werkzoekenden een belangrijke strategie op social media. Nu alles steeds visueler wordt, zijn beelden en video’s steeds belangrijker in de communicatie op social media.’

Recruiters kunnen de slagingskans van sourcing-activiteiten vergroten

Wanneer recruiters bijvoorbeeld gaan sourcen via LinkedIn kunnen ze hun kansen vergroten door zich te richten op mensen die binnen de doelgroep actief zijn op social media. Mensen die daar actief zijn, staan immers vaker open voor een nieuwe baan, waardoor de slagingskans toeneemt. Het recruteren van latente baanzoekers op social media is om diezelfde reden een stuk lastiger. Door het monitoren van het social-mediagedrag van eigen medewerkers kunnen werkgevers signaleren wie mogelijk plannen heeft de organisatie te gaan verlaten. Ook kan het stimuleren van social-mediagebruik mobiliteit op de arbeidsmarkt (intern en extern) vergroten.

Over Auteur

Reageer