Belgische uitzendmarkt krimpt

0

In de Belgische uitzendmarkt was er in juli van dit jaar een krimp in uitzenduren van -2,8% ten opzichte van een jaar eerder. Het is voor het eerst sinds oktober 2013 – met uitzondering van januari 2017 – dat zich zo’n krimp voordoet.

De dalende trend begon al eerder dit jaar. In april was de groei in uitzenduren met +0,1% bijna tot stilstand gekomen. Het jaar begon goed in België maar de daling zette zich al in het eerste kwartaal in. In maart was de groei nog +5,8% ten opzichte van een jaar eerder, in februari +6,1% en in januari zelfs +8%. In mei herstelde de groei van de Belgische uitzendmarkt weer naar +5,9%, maar dat herstel bleek niet structureel, want in juni was de groei in uitzenduren weer bijna verdwenen: +0,4% t.o.v. een jaar eerder. In juli was er vervolgens dus krimp.

Uitzenduren Nederland

Doorgaans loopt de ontwikkeling van de Belgische uitzendmarkt wat voor op de Nederlandse. Maar het Belgische beeld is momenteel wel extremer dan het Nederlandse, waar in periode 8 (half juli –  half augustus) nog een lichte groei in uitzenduren van +1,7% werd geboekt.

Krapte arbeidsmarkt

Een oorzaak van de stagnerende groei van de uitzendsector zou kunnen liggen in de lage werkloosheidspercentages (slechts 3,8% in juli in Nederland) en de resulterende krapte op de arbeidsmarkten.

Bron: Federgon
(toelichting: Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt/oprichter Dzjeng)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer