Daan is een flexpartij die aan een snelle opmars bezig is. De Rotterdamse detacheerder voor de publieke sector groeide in 2021 met 44%. Ook in 2022 is de omzet met circa 40% gegroeid en dit jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei van 30%. Directeur en oprichter Jeroen van Kooij over het geheim van dit succes.
Gevraagd waar de groei van zijn bedrijf vandaan komt, zegt Jeroen van Kooij nuchter: “Wij hebben geen nieuwe uitvinding gedaan of nieuwe markten ontwikkeld. Hoe wij het willen doen is: slimmer, sneller en beter. Daarnaast willen we een excellente werkgever zijn voor zowel onze interne medewerkers als de professionals die wij bemiddelen. Als je dat allemaal waarmaakt, schep je ruimte voor jezelf in de markt.”
Alle vestigingen open houden
Daan heeft in 2020 en 2021 geprofiteerd van de strategische keuze bij de uitbraak van corona om alle vestigingen open te houden en niemand te laten gaan. “Sterker nog,” vertelt Van Kooij, “we toen hebben tijdelijke contracten omgezet in vaste. We hebben gekeken: kunnen we de dip overleven als we dat doen? En dat was zo. Zodoende waren we op volle sterkte toen de economie terugveerde.”
Van Kooij spreekt van ‘ontiegelijk veel slimmer’ willen opereren dan gevestigde partijen bij het samenbrengen van vraag en aanbod. “Wij zoeken continu naar beroepen waar die elkaar niet raken, want daar liggen de grootste kansen. Wij leiden verpleegkundigen op, beleidsmedewerkers voor decentrale overheden en zij-instromers voor het onderwijs. Zo hebben we een enorme toegevoegde waarde voor onze klanten.”
Minder gevoelig voor conjunctuur
Daan werd 11 jaar geleden door Jeroen van Kooij opgericht. “We zijn sindsdien uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 100 miljoen euro omzet.” Het bedrijf is met tien vestigingen actief in heel Nederland. De focus op onderwijs, zorg, overheid en woningcorporaties maakt Daan minder gevoelig voor de conjunctuur, geeft Van Kooij aan. “In 2022 groeit onze omzet met zo’n 40 procent. En voor 2023 verwacht ik een groei van 30 procent.” De groeistrategie is er bij Daan een van celdeling, die daar waar een nieuwe cel ontstaat nieuwe mogelijkheden schept. “Wij handelen heel situationeel. We bouwen op het talent dat we in huis hebben. Dat betekent soms dat het iets langer duurt voor je een vestiging kan openen in een stad waar je wil zitten.”
Kunstmatige intelligentie
Jeroen van Kooij noemt zijn bedrijf koploper als het gaat om de toepassing van kunstmatige intelligentie in de flexpraktijk. Van Kooij spreekt van robots die zijn medewerkers ondersteunen. “Een klasse van robots versimpelt onze processen, zodat onze schaarse mensen repeterende bezigheden uit handen wordt genomen. Bijvoorbeeld het omzetten van een spreadsheet naar enkele honderden verschillende pdf’s.”
In de loop van volgend jaar neemt Daan een robot in gebruik die in contact treedt met kandidaten via voice of app. “Dit stelt ons in staat om een piekvraag op te vangen. We kunnen ineens 30.000 kandidaten nabellen in plaats van vijftig.”
Een robot contact laten leggen is wel onwennig, geeft Van Kooij toe. “Dit is een precaire stap voor ons, want we staan voor menselijkheid in onze dienstverlening. Tegelijk moeten we openstaan voor ontwikkelingen in de markt. En deze stap maakt onze mensen vrij voor werk waar ze het meest onderscheidend in kunnen zijn. Slimme mensen moeten slimme dingen doen.”
Daan behaalde in 2021 een omzet van € 83,6 miljoen (+44%). Ook in 2022 is de omzet met circa 40% gegroeid en voor 2023 verwacht het bedrijf een omzetgroei van 30%. Daarmee zal Daan haar positie in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 (die later dit jaar verschijnt) waarschijnlijk weer zien stijgen.
Dit is een bewerkte versie van het artikel, geschreven door Guido de Kanter, dat is gepubliceerd in de december-editie 2022 van Flexmarkt. Flexmarkt magazine is ook digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.