Hard groeien en professionaliseren van je flexbedrijf gaan prima samen

0

Het wordt gezien als verschillende fasen in de volwassenheid van een organisatie. Toch kun je als flexbedrijf tegelijkertijd snel groeien én professionaliseren, zo vertellen drie experts uit de flexbranche.

Arjan Elbers, managing director Getnoticed: “Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg. Dat is mijn eerste reactie op deze stelling. En dat zegt vooral iets over de behoefte om altijd maar te willen groeien. De hamvraag die meer ondernemers zich eens af moeten stellen is: wil ik wel hard groeien en hoe ziet mijn organisatie eruit na die flinke groei? Vergeet niet dat je hele cultuur mee verandert en dat jij als ondernemer een andere baan aan het krijgen bent, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Maar ik denk dat snelle groei juist de sleutel is tot professionalisering. Door de groei zie je waar het piept en kraakt in je operatie. Juist nu ga je die HR-professional, die jurist of ervaren financial binnenhalen om te professionaliseren. Nu ga je kijken naar welke software of andere zaken je mist in je organisatie of besluit je eindelijk om een deel van je werk uit te besteden. Dus groei en professionaliseren gaan voor mijn juist prima hand in hand.”

Marjolein van de Veerdonk

Marjolein van de Veerdonk, algemeen directeur WerkTalent: “Wanneer je als organisatie groeit, ontstaat er meer ruimte voor professionalisering en vernieuwing. Gelijktijdig is professionalisering nodig om te kunnen blijven groeien. Beiden zorgen er uiteindelijk voor dat medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen. Deze medewerkers zijn op hun beurt cruciaal om de ambities te realiseren.
Door naast groei ook kwaliteit als maatstaf voor succes te hanteren, gaan professionalisering en groei wat ons betreft hand in hand. Om dit te bereiken kiezen we bij WerkTalent voor een duidelijke groeistrategie die de kwaliteit van onze diensten niet uit het oog verliest. Hiervoor spelen we handig in op de ontwikkelingen op de markt. Zo kiezen we ervoor om werkzaamheden die geen waarde toevoegen voor onze klanten en kandidaten zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo kunnen we alle aandacht geven aan het maken van de beste match tussen lokaal talent en lokale werkgevers.”

paul muller (The Human Specialist)

Paul Muller, managing director The Human Specialist: “Groeien en professionaliseren kunnen volgens mij juist prima samengaan. In januari 2020 veranderden wij de holding in The Human Specialist. Ook traden er twee nieuwe directieleden toe. Hierdoor daalde de gemiddelde leeftijd van de directie met tien jaar én haalden we kennis van marketing en IT in huis. Dit moment grepen we aan om processen en systemen tegen het licht te houden om te zien of het beter en makkelijker kan. Moeilijke beslissingen om focus aan te brengen gingen we niet uit de weg. Onze labels zijn gespecialiseerd in één beroep; alleen met volledige focus kunnen we ons écht verdiepen in het vakmanschap van timmerman en elektromonteur. En succesvol de juiste mensen op projecten plaatsen.
Tijdens corona merkten we dat onze veerkracht door de verjonging en vernieuwing enorm is. Gecombineerd met focus bracht dat ons een hele mooie groei in 2021. Ook de start van 2022 is veelbelovend. Mijn stelling zou dan ook zijn: Om te blijven groeien moet je constant scherp zijn op het optimaliseren van je organisatie en de processen.”

Deze bijdrage is onlangs gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt-magazine, dat als thema Starters & Scale ups heeft. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer