Team Rockstars IT draagt zijn 400 IT’ers op handen

0

Op je 24e in een Tesla naar de klant. Een goed salaris – 70% van het inhuurtarief – en heel veel evenementen: van trips naar Sillicon Valley tot taarten bakken met Robèrt op moederdag. Het is een greep uit alles wat detacheerder Team Rockstars IT zijn mensen biedt.

“Wij doen alles om het werkgeluk van onze mensen te stimuleren”, verklaart Bart Nijskens, mede-oprichter van Team Rockstars IT. De developers van detacheerder Team Rockstars IT zijn de sterren van het bedrijf. “Want gelukkige medewerkers maken de grootste impact bij bedrijven, ongeacht het project of de vraag van de klant”, stelt Nijskens. En dus zet Team Rockstars IT zich in voor ‘100% DevHappiness’, het geluk van de developer. “Onze insteek is de artiest, dus de rockstar, de beste versie van zichzelf te laten zijn.”

Cultuur is cruciaal

Het bedrijf, dat in 2015 is voortgekomen uit StudentenBureau IT en de Laurens Simonse Group, telt inmidels ruim vierhonderd man, developers en stafpersoneel. De 34-jarige Nijskens is naast mede-oprichter -en eigenaar de ‘vaandeldrager’ van de cultuur bij Rockstars IT. “Cultuur is cruciaal in het echt impact maken op je mensen. Want dat maakt dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf.” Voor hun werkwijze hebben de oprichters zich laten inspireren door zowel de topsport als het artiestenmanagement. “Een vriend van Laurens begeleidt wielrenners. Hij zag hoe ze met hem praten over de ritten, maar ook over hun fysieke en mentale gezondheid en zaken als financiën. Als manager probeer je met de sporter iedere keer een hoger podium te pakken. Daar werd het idee geboren om dat ook toe te passen op de IT-doelgroep. Mensen waar wij affiniteit mee hebben en die we niet voor een maar voor misschien wel vijf tot tien jaar aan ons willen binden. We hebben gekeken welke elementen uit de sport- en artiestenwereld maken dat je de allerbeste IT’ers aan je kunt verbinden. Of sterker nog: om ze aan ons te behouden.”
Want als je het over de beste jongetjes (en een enkel meisje) van de klas hebt, heerst er enorme schaarste. Nijskens: “Deze jongens krijgen tien berichten op LinkedIn per dag. Ze kunnen overal werken en ze worden op handen gedragen.” 

Sociaal verbonden

“We hebben gekozen voor het model over de as van de regio. Dus wonen, werken en ontspannen doe je in de regio. Daarmee kun je juist collectief aanmoedigen om mee te gaan in de groeiambitie die we hebben.” Een cel of ‘chapter zoals Rockstars het noemt – ‘dat hebben we een beetje gejat uit de motorclubscene’ – kun je oprichten op het moment dat er genoeg populatie en werk is. Het bedrijf telt nu tien chapters. “Binnen zo’n chapter is subcultuur heel belangrijk, voor de community om zich sociaal verbonden te voelen. Ik ben zelf chapterchief van de regio Den Bosch. Hier wordt op donderdagavond met 15 man geboulderd. Dat is organisch zo gegroeid. Dat is het stuk ontspannen, naast wonen en werken.” Cultuur is het allerbelangrijkste selectiecriterium, zegt Nijskens. “We hebben vijf waarden, afgekort in HOERA: hartelijk, open, energiek, rebels en ambitie. Als je daar niet bij past, ga je je hier niet thuis voelen en moet je hier dus niet komen werken. Zelfs tegen de allerbeste techneuten zeggen we: cultural fit before technical fit.”
Dat is ook belangrijk om de grotere cultuur te behouden. “Voor de synergie tussen de chapters blueprinten we veel en we gebruiken elkaars best practices. Maar daarnaast moet je dus als chapter echt een eigen entiteit zijn, met een eigen specifieke cultuur.”

Als je drie referals aandraagt, krijg je een customized leren jack. Dat is lifestyle en dat is waar we voor gaan.

Social referrals

Van de 150 man die afgelopen jaar is aangenomen, is de helft aangedragen door iemand van hier; de zogenoemde ‘social referrals’. “Vanaf het begin hebben we gezegd: we willen geen medewerkers maar ambassadeurs. Die op eigen initiatief in een bestickerde auto rondrijden, die vanuit zichzelf merchandise op hun verjaardag dragen.” Nijskens laat de zwembroeken en jassen zien, uit de kledinglijn die de designer van dj Hardwell op hun verzoek heeft ontworpen. “Er is ook een vrouwenlijn, babyrompertjes, sokken, you name it.”
Als je drie referals aandraagt, krijg je een customized leren jack. Wat dat doet? “Nou, dat is lifestyle en dat is waar we voor gaan. Daarom betrekken we ook veel partners bij evenementen. Zoals het taartenbakken met een sterrenchef. Maar ook het kunnen laten lakken van je nagels. Want wergeluk gaat niet alleen maar direct over werk. Bij werkgeluk hoort ook een stukje ontzorgen, empoweren en erkenning. Daar hoort warmte en aandacht bij en ontwikkelperspectief. Het is een hele brede set van zaken.”

Klik hier om het hele artikel te lezen.

 

Dit artikel, geschreven door Ellen Nap, is gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt magazine. Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)

 

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer