LPC groeit stevig door in een markt die consolideert

0

Op 8 juni 2023 zijn op het FleXevent de awards uitgereikt voor de snelste groeiers in de flexbranche in 2022. In de omzetklasse tot €150-500 miljoen werd de award uitgereikt aan Labour Power Company.  Annet Maseland ging in gesprek met ceo Cor Konings. 

Labour Power Company domineert de markt van internationale flexwerkers. De omzetgrens van een half miljard komt in zicht. “In deze markt is goed werkgeverschap het belangrijkste criterium”, stelt ceo Cor Konings.

Was in 2022 de omzet van 400 miljoen aanleiding voor een vreugdedansje, in 2023 wordt als het even meezit het half miljard aangetikt – met nog een aantal overnames in de pijplijn. “Of anders gebeurt dat volgend jaar”, zegt Cor Konings, ceo en oprichter van Labour Power Company (LPC), een groep zelfstandige bedrijven gespecialiseerd in het werven en inzetten van internationale flexkrachten. “De markt consolideert op dit moment bijzonder hard.”

Selectie

“Wat wij als LPC doen, is niet uniek”, vindt Konings. Hij schrijft het groeicijfer grotendeels toe aan de successen van de dochterondernemingen. Dat zijn er inmiddels tien. In 2022 voegden International Flex Job en de holding WorkPlanit bestaande uit Euro Planit, Europrofessionals en 1 Voud Arbo zich bij de groep. Met deze bedrijven actief in Noord-West en Oost- en Noord-Nederland komt landelijke dekking een stukje dichterbij. “De bedrijven bepalen de groei”, zegt Konings. “Daarom is de selectie van nieuwkomers zo belangrijk. Daar zijn we heel streng in.” In de markt van internationale werknemers is goed werkgeverschap het belangrijkste criterium. “Maar we zoeken ook een bepaald ambitieniveau”, voegt hij eraan toe. “Het is verder belangrijk dat bedrijven min of meer dezelfde cultuur hebben.” Hoe is de bedrijfscultuur van LPC? “Bij ons heten de medewerkers geen talenten”, lacht Konings, “maar we investeren wel veel in ze. Onze cultuur is nuchter. Van doe maar normaal, mouwen opstropen, poten in de klei en gáán. Verder willen we vooral goed werk afleveren. Ik geloof niet in voorsprong door slimmigheidjes, betere software, marketing of handigheidjes in wet- en regelgeving. Zo’n voorsprong duurt altijd maar kort, alles ligt zo op straat. Dat geldt ook voor marketinghypes, daar prikt de markt snel doorheen. De uitvoering ligt uiteindelijk bij mensen. Uitzenden is een people’s business en onze mensen maken het verschil.”

Bekijk de beelden van de uitreiking van de award voor FlexTopgroeier in de omzetklasse 150-500 miljoen

Veel koffie

De laatste jaren heeft LPC de luxe dat het goed in de markt ligt bij overnamekandidaten. Want hoe gaat zo’n overnameproces? “Heel veel bedrijven kennen we en hebben we op de radar. We drinken veel koffie met deze en gene. Vaak zijn ze er nog niet klaar voor. Het leuke is dat als ze dat na verloop van tijd wel zijn, en zich breder in de markt zetten, uiteindelijk toch met ons de diepte in willen. Wij houden het ondernemerschap laag in de organisatie. Bedrijven blijven hun succesvolle werkwijze voortzetten en krijgen veel vrijheid. Dat model spreekt ze aan. Vervolgens hebben ze de luxe dat ze over een aantal dingen niet meer hoeven na te denken, maar ook een goed klankbord om zich heen hebben. Ook dat spreekt aan: ondernemen kan soms heel eenzaam zijn.”

Cor Konings, ceo LPC
Ceo Cor Konings van LPC

Voor elkaar

Op de grote thema’s die boven in de holding gebeuren, zijn grote stappen gezet. “We willen onze bedrijven meer van elkaar laten profiteren”, vertelde Konings vorig jaar aan Flexmarkt. In 2022 kwam er een operationeel en een financieel directeur. Dat helpt om de ontwikkelpunten in rap tempo neer te zetten. Zo werd het nieuwe ATS uitgerold. De profielen die niet bij een vacature passen, staan open voor andere vacatures binnen de groep. “In plaats van dat iedereen voor zichzelf bezig is, is iedereen voor elkaar bezig”, zegt Konings. Het overkoepelend opleidingsbedrijf dat hoog op de wenslijst stond, kreeg binnen een jaar gestalte. “Je hebt een bepaalde schaal nodig om een bedrijfsschool te realiseren. Maar dan hoeft zo’n proces niet lang te duren”, stelt Konings. “Ondanks de groei hebben we nog steeds het dna van een onderneming die snel besluiten kan nemen. Wij zijn geen typische corporate club, waar dikke rapporten worden geschreven.”

Ik geloof niet in voorsprong door betere software of marketing

Academy

Waarom een eigen Academy? Omdat het twee voor twaalf is, zegt Konings. “Een grote internationale speler bracht onlangs zijn workforce in kaart. Over tien jaar is de helft met pensioen. Behalve dat de mensen er niet meer zijn, gaat heel veel kennis en ervaring verloren. Ik voorzie dat steeds meer grotere ondernemingen noodgedwongen eigen bedrijfsscholen opzetten. Maar die krijg je niet meer gevuld met mensen uit Nederland. Naast de vergrijzing is er ook nog het probleem dat de uitstroom van de opleidingen niet aansluit bij de arbeidsbehoefte van het bedrijfsleven. De animo voor beroepen als procesoperator en kwaliteitscontroleur neemt af, terwijl er ik weet niet hoeveel voedingscoaches en nagelstylisten afstuderen.” De slotsom: je zult het anders moeten organiseren. En daar komt LPC om de hoek met z’n Academy. “Onze klanten hebben de werkomgeving, met de faciliteiten, ruimtes en machines. Zij schuiven oudere werknemers naar voren die hun kennis willen overdragen. Wij leveren de jongeren. Zorgen dat ze in de eigen taal begeleid worden en zich ontwikkelen. In de school kun je terecht voor taallessen en vaardigheden, maar ook voor complete opleidingen van mbo 1 t/m 4.” Het vergt wel een omslag in het denken van werkgevers, zegt Konings. “Bij het plaatsen van een international komt meer kijken dan wanneer iemand van een ROC afkomt met de juiste vakopleiding. Doe je op de werkvloer geen aanpassingen, dan is de kans groot dat een chef aan het eind van de week zegt: hier kan ik niets mee. Als de klant óók investeert, blijken het vaak heel waardevolle krachten.”

Iedereen voor elkaar

Samen met Linda van Alphen (COO), Tamara Broeren (CFO) en Han van Horen (CCO) geeft Cor Konings leiding aan Labour Power Company (LPC), een groep zelfstandige flexbedrijven. Die bestaat uit Goodmorning, Job Invest, Kobus, HOBIJ, Eurodetach, en Duijndam. In 2022 kwamen daar International Flex Job en drie bedrijven gebundeld in de holding WorkPlanit bij. Voor 2023 staan nieuwe overnames op stapel. LPC bemiddelt circa 16 duizend werknemers en is actief in onder meer de sectoren logistiek, glastuinbouw, AGF, voedingsmiddelenindustrie, productie, verpakkingsindustrie en techniek

Woonlocaties

Een andere ambitie, het ontwikkelen van woonlocaties, verloopt minder voorspoedig. Het neerzetten van de Academy was peanuts bij de stroperige processen van het realiseren van grootschalige woonlocaties. “Als je een leuk woonwijkje neerzet, krijg je de handen bij bestuurders nog wel op elkaar. Bij internationale werknemers ligt dat moeilijker.” Tel daar de gestegen bouwkosten en stikfstofproblematiek bij op. Toch ziet Konings meer bereidwilligheid ontstaan bij lokale bestuurders. “De goede naam die we hebben door het professionele beheer van een aantal grotere woonlocaties helpt daarbij. Maar het mag van mij sneller.” Drukt het niet op jullie marges? “Tuurlijk, en dat is ook een groot misverstand in de samenleving, dat huisvesting een verdienmodel is. Huisvesting is een noodzakelijke kostenpost als je het op de goede manier doet. Dat hoort nou eenmaal bij ons businessmodel. Maar het zou fijn zijn als dat eens doordrong tot onze bestuurders.”

Deze award wordt gesponsord door Beeple. Jimmy Muller legt uit wat Beeple is en doet en wat zij kan betekenen voor uitzendondernemingen. 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer