Opnieuw forse krimp Belgische uitzendsector

0

De uitzendsector in België heeft opnieuw forse klappen gekregen. In vergelijking met de maand april van vorig jaar liet de uitzendsector een daling optekenen van -44% in uitzenduren.

Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Federgon.

Weerbaarheid uitzendbedrijven

De dramatisch daling van de uitzendactiviteit (het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid) is natuurlijk een gevolg van de coronacrisis. Nadat de Belgische overheid halverwege maart strenge coronamaatregelen afkondigde (sluiting bedrijven en lockdown) kelderde de uitzendactiviteit in de tweede helft van maart met -46%. Federgon probeert de positieve kant te zien door te stellen dat de uitzendactiviteit in april dus licht is gestegen ten opzichte van de tweede helft van maart. Volgens de Belgische federatie van HR-dienstverleners ‘toont dit de weerbaarheid van de uitzendbedrijven aan, die oplossingen zoeken om vraag en aanbod te matchen op een arbeidsmarkt die zwaar getroffen is’ door de coronacrisis.
Paul Verschueren, director Research & Economic Affairs bij Federgon, verwacht ‘gematigd herstel’ in de maand mei.

Uitzenduren in Nederland met kwart gedaald

De Belgische uitzendbranche wordt op dit moment harder getroffen dan de Nederlandse uitzendsector. In ons land is het aantal uitzenduren met een kwart (24%) gedaald als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit cijfers van de ABU over periode 4 (23 maart tot en met 19 april).

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer