‘Een crisis vergt leiderschap’, ook van flexondernemers

0

“Tijdens deze coronacrisis heb je maar één keuze. De agenda leegmaken om het bedrijf en de mensen door deze periode heen te loodsen”, stelt Frank van Gool (OTTO Work Force). Van Gool vertelt in zijn column voor Flexmarkt hoe hij dit in zijn bedrijf aanpakt.

“In de ongekende crisis die de hele wereld treft, zien we hoe verschillend de aanpak van regeringsleiders is. De ernst eerst ontkennen of juist meteen onderkennen. Naar de deskundigen luisteren of hun eigen deskundigheid vooropstellen. Maar hoe verschillend hun aanpak ook is, één ding hebben ze gemeen: voor deze crisis gaan alle andere dossiers opzij. Een crisis is ‘Chefsache’ (letterlijk ‘een zaak voor de chef’).

Worstcasescenario’s

“Ook het aansturen van een onderneming vergt in deze crisistijd alle aandacht van het management. Ik herinner mij dat ik al eind januari/begin februari werd gewaarschuwd door onze Japanse meerderheidsaandeelhouder dat Corona echt serieus was.
Vanaf het moment dat de eerste besmettingen in Italië werden vastgesteld, ben ik met een kleine groep uit het management worstcasescenario’s gaan opstellen. Stel dat het virus ook hier toeslaat, wat betekent het dan voor onze medewerkers, de bedrijfsvoering en de toekomst? Toen werd het mij al snel duidelijk dat er nog heel veel onduidelijk was, maar dat er één ding als een paal boven water stond: een crisis vergt leiderschap.

Interne taskforce

“Toen op 27 februari de eerste besmetting in ons land bekend werd gemaakt, waren wij er klaar voor. Er was een interne taskforce ingericht en heb ik mijn agenda leeg geveegd om toegewijd leiding te kunnen geven aan onze organisatie in crisistijd. OTTO Work Force is preferred supplier van de distributiecentra van de grootste supermarktketens van ons land en daar braken onvoorstelbaar drukke tijden aan. Personeel uit andere bedrijfstakken waar wij actief zijn, werd inderhaast omgeschoold en we starten samenwerkingen op met uitzendbureaus die op dat moment veel gekwalificeerde medewerkers ‘over’ hadden.

Personeel werd inderhaast omgeschoold en we zijn gaan samenwerken met uitzendbureaus die op dat moment veel gekwalificeerde medewerkers ‘over’ hadden

Veel lagere bezetting mogelijk

“Maar de grootste zorg was en is vanzelfsprekend de gezondheid en veiligheid van onze (flex)medewerkers. Tal van maatregelen zijn genomen om de veiligheid op de werkplek en woonlocatie te borgen. De anderhalve meter norm betekende een veel lagere bezetting in de auto’s en busjes, vandaar dat we 250 extra auto’s en ruim 1000 (elektrische) fietsen hebben aangeschaft. We hebben ons corporate motto ‘our people make the difference’ tijdelijk vervangen door ‘we take care of our people’ om onze missie kracht bij te zetten.

Missie

“Ik gebruik met nadruk het woord missie, want het is veel meer dan een bijna militaire operatie. Het is de overtuiging dat het moet en dat het zó moet. Iedereen moest doordrongen worden van de ernst en van het belang van het respecteren van de maatregelen. Dagelijks en later drie keer per week was er intensieve communicatie met alle staf- en de flexibele medewerkers door middel van online spreekuur en vlogs. Want in deze crisistijd heb je maar één keuze. De agenda leegmaken om het bedrijf en de mensen door deze periode heen te loodsen.”

Lees ook: 5 kansen voor flexondernemers in coronatijd

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer