Trixxo, een van de snelstgroeiende flexbedrijven, wil Europa in

0

Trixxo Jobs, voor wie de naam nog niet kende, is een nieuwkomer om in de gaten te houden. De Belgische uitzender komt dit jaar met stip de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 binnen. CEO Frank Vliegen wil verder Europa in.

In België wist het jonge Trixxo Jobs zich binnen enkele jaren sterk te positioneren in nichemarkten als techniek & productie, bouw, safety en callcenters. Uitbreiding naar de noorderburen stond vanaf dag één op het verlanglijstje. Toch werden de eerste stappen in Nederland min of meer toevallig gezet, vertelt CEO Frank Vliegen. “Toen we in Vlaanderen Staffing overnamen, kwamen twee Nederlandse kantoren mee. Sindsdien zijn we in Nederland op overnamepad gebleven. We willen graag een nationale speler worden in Nederland, met nationale dekking. Met een omzet van ruim 60 miljoen in 2021 is onze ambitie om uiterlijk in 2026 in Nederland door te groeien naar 250 miljoen.”

In de omzetcategorie van 50 – 150 miljoen euro is Trixxo Nederland de snelst groeier in de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 met een omzetgroei van 48% (omzet 2021: € 50,7 miljoen).

FlexTopGroeiers 2022

Nieuwe niche

Het gesternte staat goed. Alleen al vorig jaar mocht het vijf nieuwe bedrijven inlijven, waaronder het Brabantse JAMwerkt, een online uitzendplatform voor jong talent, waarmee een heel nieuwe niche werd ontsloten.

Wat maakt de Nederlandse markt zo aantrekkelijk? Vliegen: “Dat is natuurlijk een volumeverhaal. Maar niet alleen dat. De Nederlandse flexmarkt loopt voor op de Belgische. In Nederland voelt een uitzendkracht zich verbonden met het bureau; hij wil vaak in fase 4 blijven. In België voelt iemand die wij plaatsen bij een bedrijf als Albert Heijn zich allereerst daarmee verbonden. Belgische flexkrachten willen het liefst in dienst komen bij de eindklant. Nog een verschil: in Nederland hebben we vooral gespecialiseerde kantoren. In België zijn de bedrijven wat algemener. Ook daarin is de Nederlandse markt verder. Wij verwachten dat de Belgische markt zich zal ontwikkelen richting de Nederlandse. Dat maakt deze markt voor ons extra interessant.”

Dat het Trixxo ernst is met Nederland, blijkt ook uit het feit er een hoofdkantoor komt in Utrecht. Daar wordt nog dit jaar een Nederlands managementteam opgetuigd. “De naam van de nieuwe commercieel directeur is al bekend. Dat is Joaquin Urbina van de Manpower Group.”

Originele marketing

Voor Nederland heeft Trixxo een afzonderlijk platform laten bouwen, met eigen systemen waar de volgende overnamekandidaten plug and play op kunnen aans-luiten. De ambities reiken ver, zegt Vliegen. “Van Trixxo willen wij een Europese naam maken. Tegelijkertijd is onze ambitie óók om een familiebedrijf te blijven. We willen ver weg blijven van een corporate organisatie. We ademen hier Trixxo. Dat betekent hard werken, wendbaar zijn en snel beslissingen maken. We kunnen ad hoc besluiten tot een marketingactie voor een klant of een instroomactie. Dat hebben wij vóór ten opzichte van grote corporate spelers.”

Belgisch familiebedrijf

Het Belgische familiebedrijf Trixxo was al ’s lands grootste schoonmaakbedrijf toen het in 2017 uitbreidde met uitzendpoot Trixxo Jobs. In Nederland is het vooral werkzaam in de nichemarkten safety, logistiek en customer service. Met online platform JAMwerkt – een van de vijf Nederlandse overnames in 2021 – komt daar jong talent als nieuwe niche bij.

Wat overnamekandidaten betreft, zitten er geen grenzen aan de groei. Die zitten er voornamelijk aan de kandidatenkant. In België maakte Trixxo naam met originele marketingacties voor ‘spectaculaire uitzendkrachten’, zoals Vliegen het noemt. Zo kregen flexkrachten die een bepaalde tijd hadden gewerkt de Maserati van de eigenaar mee naar huis. “Met die actie behaalden wij achthonderd sollicitaties”, zegt Vliegen. En dan was er het Dinner in the sky, een restaurant dat aan een kraan 70 meter de lucht wordt ingetrokken, waar trouwe uitzendkrachten als beloning mochten dineren. Het is een kandidatenmarkt. “Dus ja, wij proberen speciale dingen te doen.”

Tijdens het FleXevent in juni deelden de FlexTopGroeiers uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 het geheim achter het succes van hun flexbedrijf. Kijk de video hieronder voor een impressie.

 

Dit artikel, geschreven door Annet Maseland, is gepubliceerd in het juni-nummer van Flexmarkt. In deze editie is de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 gepubliceerd. Alleen abonnees van Flexmarkt pro hebben toegang tot de digitale versie van Flexmarkt magazine.

 

Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.

Abonneer je hier op Flexmarkt Pro 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer