Flexkrachten opleiden is een uitdaging, weten ze bij Crown en Raaak

0

Opleiden mag dan onmisbaar worden, het is iets heel anders dan werkgeven, recruiten en bemiddelen. Hoe doe je dat als flexbureau? Crown Uitzendgroep en Raaak Personeel vertellen over hun ervaringen en ambities. Enkele goede lessen uit de praktijk.

Omscholen tot operator

“We hebben een valse start gemaakt”, zegt Theo Quaijtaal, directeur van Crown Uitzendgroep uit Veghel. Hij refereert aan het nieuws dit voorjaar dat detacheerder Techbrains, onderdeel van Crown, gratis opleidingen met baangarantie ging aanbieden voor technische functies in productie en logistiek. Techbrains richtte zich hierbij op gemotiveerde kandidaten die een (om)scholingstraject wilden ondergaan.

“We wilden jonge schoolverlaters die nu thuis zitten scholen tot operator”, vertelt Quaijtaal. “Helaas kregen we te maken met het dubbele probleem dat we enerzijds te weinig jongeren hebben kunnen vinden en mobiliseren. En anderzijds dat opdrachtgevers niet bereid waren om ze een dag per week te missen voor hun scholing.”

Toch heeft Crown volop plannen voor de nabije toekomst. Quaijtaal: “Mensen met een vlekje klaarmaken voor passend werk door middel van scholing, daar geloof ik nog steeds heilig in. Wat je daarvoor wel nodig hebt is enorme focus en een lange adem. We willen dan ook vanaf begin volgend jaar een groepje medewerkers vrijmaken dat zich hier volledig op gaat richten. Maar de definitieve beslissing moet hierover nog worden genomen.”

Ik geloof heilig in scholing om mensen met een vlekje klaar te maken voor passend werk

Werven op een andere manier

Dat het moeilijk is om jongeren te vinden voor het vak van operator herkent ook Andreas Bouman, marketing- en innovatiemanager bij Raaak Personeel. Begin dit jaar schreef Flexmarkt over een geplande VIP-tour om jongeren te interesseren voor een opleiding tot operator met baangarantie. Dit evenement is, geeft Bouman aan, niet doorgegaan vanwege onvoldoende belangstelling. “Het is gewoon niet gelukt. De opleiding gaat overigens wel door, met eerder geworven jongeren die nu in het tweede jaar zitten.”

Met de werving gaat Raaak op een andere manier verder, vertelt Andreas Bouman: “We willen in de toekomst aansluiten bij de scholingsdagen die ROC’s organiseren. Daarnaast verbreden we onze blik. We gaan ons bijvoorbeeld richten op vijftigplussers die zich willen laten omscholen. We merken dat veel mensen graag operator willen worden, als ze maar weten dat het bestaat. Het is een baan met toekomst en een goed salaris.” Bouman vervolgt: “We willen voor iedereen ons best doen bij Raaak. Wat je zelf moet meebrengen is motivatie.”

Zelfs een VIP-tour om jongeren te interesseren voor een opleiding trok onvoldoende belangstelling

Opleidingen: zelf doen of uitbesteden?

De omstandigheden in de markt brengen de flexbranche er steeds meer toe om flexkrachten bij- en om te scholen. Maar wie moet die opleidingen dan ontwikkelen en wie gaat ze verzorgen? Is dat iets om in eigen huis te doen of is het juist gunstiger om de samenwerking te zoeken met opleidingsspecialisten, ROC’s of hogescholen?
Chantal Huinder van Doorzaam is eenduidig: “Je ziet dat kleinere partijen er meestal voor kiezen om niet zelf het wiel te hoeven uitvinden met de beperkte capaciteit die er in het bedrijf voorhanden is. Daarbij zijn de meeste kleinere uitzenders regionaal actief. Men vindt vaak de weg naar opleiders, zoals private partijen of ROC’s, in de eigen omgeving. De nabijheid brengt snelheid.”
Zelf opleiden is wél te doen voor partijen die in een niche opereren, aldus Huinder: “Bij deze sterk gespecialiseerde partijen ligt de focus op één kennisgebied en zijn over het algemeen de marges ook wat hoger.”


Lees ook:
8 vragen over het opleiden van uitzendkrachten


Dit is een bewerkte, ingekorte versie van het artikel, geschreven door Guido de Kanter, dat is gepubliceerd in Flexmarkt digimagazine november 2022.

Flexmarkt digimagazine Opleidingen, november 2022

Op de krappe arbeidsmarkt is opleiden dé grote uitdaging. Maar (om)scholing van kandidaten en medewerkers mag dan onmisbaar worden, het is heel iets anders dan werkgeven, recruiten of bemiddelen. Hoe doe je dat als flexbedrijf? Dit Flexmarkt digimagazine met als thema Opleidingen biedt lessen uit de praktijk.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer