Flexwerkers binden in een krappe arbeidsmarkt: 5 tips

0

In de huidige krappe arbeidsmarkt worstelen veel uitzendbureaus met een hoog verloop. Om deze cyclus te doorbreken, is het essentieel om te investeren in het boeien en binden van flexwerkers. Vijf strategieën die kunnen helpen om dit te bereiken.

Als uitzendorganisatie blink je uit in het werven van geschikte flexwerkers. Toch kost dit veel tijd en moeite, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Door te focussen op het aantrekken en behouden van je flexwerkers, onderscheid je je van andere uitzendorganisatie.

Zorg voor een vliegende start

Een goede eerste indruk bij opdrachtgevers is cruciaal voor flexwerkers. Een succesvolle start geeft hen vertrouwen en enthousiasme, wat positief bijdraagt aan de reputatie van jouw organisatie. Een goede pre- en onboarding kan hierbij helpen. Dit omvat het tijdig introduceren van flexwerkers in het beleid, de processen en de bedrijfscultuur van zowel jouw uitzendorganisatie als die van de opdrachtgever. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van voorbereidende trainingen, aanvullende documentatie of een overzicht met best practices van eerdere uitzendkrachten Bij voorkeur op een centrale, altijd toegankelijke locatie.

Bied een luisterend oor en reageer daadkrachtig

Het is belangrijk om flexwerkers na de onboarding betrokken te houden door regelmatig in te checken. Monitor hoe zij verschillende aspecten van het werk ervaren, van contact met de leidinggevende tot hun ontwikkelbehoeften. Door actie te ondernemen op basis van hun feedback, laat je zien dat je hun input waardeert en serieus neemt, wat de betrokkenheid vergroot.

Creëer een hechte community

Verbondenheid is een basisbehoefte van mensen. Door een hechte community te creëren, vergroot je de kans dat flexwerkers bij je blijven. Dit kan een uitdaging zijn als zij voor verschillende opdrachtgevers werken, maar laagdrempelige initiatieven kunnen helpen. Denk aan een smoelenboek, interviews, het delen van best practices en leuke anekdotes. Daarnaast kunnen trainingen, winacties, polls en quizzen helpen om flexwerkers te activeren en betrekken.

Voer exitgesprekken

Wanneer flexwerkers besluiten te vertrekken, is een exitgesprek essentieel om te begrijpen waarom zij stoppen. Deze gesprekken leveren waardevolle inzichten op die kunnen helpen om toekomstige plaatsingen te verbeteren, verloop te verminderen en kosten te verlagen. De lessen die je hieruit trekt, kun je ook delen met opdrachtgevers om samen te zorgen dat goede medewerkers behouden blijven.

Automatiseer om efficiëntie te verhogen

Het efficiënt toepassen van deze strategieën voor een grote groep flexwerkers is mogelijk door moderne technologie te benutten. Veel initiatieven kunnen automatisch worden gestart op basis van de medewerkersreis. Onboardingsdocumentatie, enquêtes na zestig dagen en exit-enquêtes kunnen bijvoorbeeld in een centrale online omgeving worden ondergebracht en automatisch worden verstuurd. Dit maakt het ook eenvoudiger om de uitkomsten te analyseren.

Implementatie van de tips

Easyflex heeft software ontwikkeld die uitzendbureaus helpt om het menselijke aspect van verloning beter te integreren in hun processen. Deze software, genaamd Easy2Be, is een HR-tool die aansluit bij de behoeften van flexwerkers en de belangrijke momenten in hun loopbaan. Easy2Be zorgt ervoor dat flexwerkers actief betrokken worden, aandacht en waardering krijgen, en de mogelijkheid hebben om zelf input te leveren.

Dit artikel is gesponsord door Easyflex.

Over Auteur

Reageer